Lada Niva
Lada Niva

Brugte biler med højt brændstofforbrug stiger kraftigt i afgift. På en Lada Niva stiger registreringsafgiften med 24 pct.

© A. Hansen

Brugte importbiler falder ikke i afgift

Man skulle tro at den nye lavere registreringsafgift også ville komme brugtimporten til gode. Men det gør den stort set ikke

27. september 2017 af Mikkel Thomsager
2014 BMW 520d
2014 BMW 520d

Meldingen fra brugtmarkedet er, at nyere brugte biler vil falde en smule i værdi som følge af, at tilsvarende nye biler bliver billigere. Men på sigt vil priserne rette sig til glæde for de, som har købt ny bil fornylig – og til ærgrelse for de, som troede at brugtmarkedet ville blive en forlystelsespark af billige biler.

Ifølge Bilbasen vil et-to årige biler falde op til 10.000 kr. i værdi, mens biler ældre end to år ikke vil falde i værdi.

Importbiler falder ikke i afgift

Og det er ikke en genvej at importere bilen selv fra udlandet. Importerede brugte biler får kun en lille gevinst ud af den nye, reducerede registreringsafgift. Taberne bliver gamle biler med stort brændstofforbrug. 

Det viser regneeksempler lavet af Claus Carstensen, afgiftsekspert hos biltorvet.dk.

- Målet med omlægningen er blandt andet at tilgodese biler med god brændstoføkonomi og straffe biler med højt forbrug. Det slår igennem ved import af brugte biler, forklarer Claus Carstensen, afgiftsekspert på biltorvet.dk, som opregner en stribe eksempler.

BMW 520d falder 8.000 kr. i afgift

BMW 520d Touring med 2-liters dieselmotor på 184 hk er en populær bil at hente i Tyskland lige nu. 

Hvis man går efter en 2014-model med 100.000 km på tælleren, så er besparelsen som følge af den nye registreringsafgift bare 8.000 kr. Det bliver ikke stort anderledes, selv om man vælger den kraftigere, og dermed mindre brændstoføkonomiske 530d med 258 hk. Her er besparelsen på samme niveau.

1996 Audi S6 Avant Tiptronic
1996 Audi S6 Avant Tiptronic © Bil Magasinet

Gammel Audi S6: Plus 1.000 kr. i registreringafgift

En veludstyret VW Passat All-track 2,0 TDI DSG 4Motion med 140 diesel-hk, firehjulstræk og DSG-gear (dobbeltkobling) fra 2013 med 180.000 på tælleren falder med bare 4.500 kr. i registreringsafgift. Ifølge biltorvet.dk reduceres afgiften fra 121.700 til 117.200 kr.

Ældre biler med dårlig brændstoføkonomi straffes mest. En BMW M5 fra 2007 med 120.000 km har et EU-miks på 6,0 km/l og ender med næsten uændret afgift ved import. Før ændringen var afgiften 235.200 kr. Efter 3. oktober er den 800 kr. mere, nemlig 236.000 kr.

Lada Niva stiger med 24 pct.

Det er lige så slemt, hvis du har forelsket dig i en gammel Audi S6 Avant fra 1996 med 4,2-liters V8-motor. Med de gamle regler var registreringsafgiften ved import 49.700 kr. Efter 3. oktober bliver den 49.800 kr.

Endnu værre går det med de helt billige biler. Er man faldet for charmen i en Lada Niva, som måske kan købes i udlandet i god stand for 25.000 kr., så kunne man før omlægningen få danske plader på for en registreringsafgift på 13.900 kr.

Efter omlægningen skal der lægges 17.200 kr. i afgift for at få danske medaljer på.

Måske er du interesseret i...