Bilsalget er stoppet. Hvornår kommer der en løsning?

Regeringens forslag om at reducere registreringsafgiften har næsten stoppet bilsalget. Toyota tilbyde frit lejde

10. september 2017 af Mikkel Thomsager

Ifølge Radioavisen søndag er nybilsalget næsten stoppet. 

I den første uge af september er salget faldet med 37 procent i forhold til samme periode sidste år, og årsagen er den indlysende, at hverken sælgere eller købere ved, hvad en ny bil koster lige nu.

Mens forhandlingerne om en ny aftale om registreringsafgiften pågår, venter både branche og bilkøbere på nyt, så de ved, om de er købt eller solgt.

Da forhandlingerne gik i gang, var en afklaring ventet inden ugens udgang, det vil sige i dag søndag. Men vi venter stadig, og selv om flere biltyper og finansieringsformer formentlig ikke bliver ramt, så venter alle på, hvad der sker.

Toyota har forsøgt at imødegå situationen men en slags "frit lejde"-aktion, hvori importøren garanterer, at man får sin nye Toyota til den nye, lavere pris, hvad den så end måtte blive, selv om man bestiller den i dag.

"Vi ønsker at give vores kunder den størst mulige tryghed. Det betyder, at selv om man køber en fabriksny bil allerede i dag, garanterer vi, at hvis registreringsafgiften falder senere i år som følge af de igangværende finanslovsforhandlinger, og bilens pris samtidig også falder, vil det komme alle kunder til gode," forklarer pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark i en pressemeddelelse.

Spørgsmålet er dog, om det gør nogen forskel for potentielle kunder, med mindre man står og skal bruge en ny bil i morgen, og det kan jo være tilfældet. 

Afgifter med flere indslag

Hvordan skal man tolke de langvarige forhandlinger?

Delvis som et udtryk for, at den forholdsvis brede enighed om en reduktion, der syntes at være til at begynde med, er afløst af flere politiske interesser, hvoraf Dansk Folkepartis formentlig er den mest tungtvejende.

DF ønsker grundlæggende at omlægge afgiften fra den værdibaserede til en teknisk baseret afgift. 

Den store grundlæggende omlægning er indledningsvis afvist embedsmænd, som værende for uoverskuelig.

Noget tyder dog på, at DF alligevel har haft held til, at få indført en del af de teknisk baserede afgifter, sådan at resultatet bliver en kombi af en laverede afgift, med en sænket procentsats, og en omlægning, der tilgodeser sikre og miljørigtige biler. 

Hvordan det gøres, er ikke indlysende, hvilket formentlig er en af årsagerne til, at forhandlingerne trækker ud.

Blandt andre Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet har ikke undladt at kritisere regeringen for langsommeligheden i forhandlingerne, som ifølge Finansordføreren burde være klappet af, inden forslaget blev fremsat.

Måske er du interesseret i...