2018 VW Sportsvan

Bilimportørerne om nye afgifter: Vi er lettede

De Danske Bilimportører er lettede over, at der er enighed om nye bilafgifter. Også selv om det ikke blev til den forenkling, som branchen havde håbet på

21. september 2017

Regeringen er i dag sammen med Dansk Folkeparti blevet enige om nye bilafgifter efter flere ugers forhandlinger. Aftalen indebærer en ændring af procentsatsen for registreringsafgift, samt en ændring af fradrag for god brændstoføkonomi og sikkerhed. 

Ændringerne betyder at det primært er miljøvenlige biler i mellemklassen, dvs. de typiske familiebiler, der får den største afgiftssænkning, og det vækker glæde i bilbranchen.

- Vi er naturligvis glade for, at der er kommet en aftale, der sænker afgifterne og samtidig øger incitamentet til at anskaffe både grønnere og mere sikre biler. Hvis det stod til os, så havde vi meget gerne set et opgør med det nuværende system, men vi forstår, at det har været en svær øvelse. Derfor synes vi, at den aftale der er landet i dag, er et fint kompromis, hvor vi både får billigere biler og samtidig gør dem mere miljøvenlige og sikre, siger direktør for De Danske Bilimportører Gunni Mikkelsen. 

Nyt afgiftssystem blev ikke denne gang

De Danske Bilimportører havde ellers fremlagt beregninger og modeller for hvordan man kunne omlægge registreringsafgiften til en ren teknisk afgift, men det ønske er ikke blevet efterkommet med den nye aftale. 

Hele bilbranchen i form af forbrugerorganisationen FDM, Bilbranchen i DI, Autobranchen, De Danske Bilimportører og flere andre organisationer har i mange år ønsket et nyt afgiftssystem, da den eksisterende værdiafgift har en lang række af uhensigtsmæssigheder. Derfor var håbet, at man denne gang ville komme igennem med ønsket om en reform

- Vi har aldrig oplevet, at man har diskuteret og forhandlet bilafgifter i offentligheden før. Da regeringen åbnede ballet med en så markant sænkelse, og da DF meldte ønsket om en teknisk baseret afgift på banen, så vi det naturligvis som vores mulighed for at få tekniske afgifter. Vi håbede på, at der nu var mulighed for at få den omlægning, som branchen har ønsket i mange år. Det blev ikke i denne omgang, men aftalen fra i dag er et skridt i den rigtige retning, og vi er glade for aftalen, siger Gunni Mikkelsen.

Greenpeace: Vi giver ikke fem flade ører for den aftale

- Det er møghamrende ærgerligt, at man nu er landet på et benzin- og diesel-venligt kompromis, hvor Løkke-regeringen igen-igen-igen viser, at den grønne omstilling af dansk transport simpelthen ikke er en prioritet. Statsministeren har tydeligvis lettere ved at holde skåltaler om klimaet, end rent faktisk ansvarsfuldt at lede Danmark i den nødvendige retning på hjemmebanen, siger generalsekretær i Greenpeace Norden, Mads Flarup Christensen.

- Når biler nu bliver billigere, vil salget stige, og elbilerne bliver stillet endnu mere skidt i konkurrencen med de mere forurenende. Vi giver ikke fem flade ører for regeringens forsøg på at spinne den her aftale som en status quo for klimaet. Især ikke når flere spor på den fynske motorvej og lavere afgift på Storebæltsbroen følger med i købet, lyder det.

Som en del af aftalen falder prisen for en enkeltbillet over Storebælt fra 240 kr. til 180 kr. Det er ikke oplyst, hvornår den lavere pris træder i kraft.

FAKTA

Med aftalen sænkes den lave afgiftssats fra de nuværende 105 pct. til 85 pct. 

Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, hæves markant fra de nuværende 106.600 kr. til 185.000 kr.

Fradraget for 5 stjerner i sikkerhed af Euro NCAP forhøjes til 8.000 kr., mens der ikke gives fradrag for moderne sikkerhed som nødbremse og aktiv fartpilot. Sikkerhed i biler vil fortsat være belagt med afgift.

Måske er du interesseret i...