Ford Mondeo 2,2 TDCI Vignale aut.
© Bil Magasinet

Bilimportører til politikerne: Nu skal der ske noget!

De danske Bilimportører kommer med konkret og simpelt forslag til politikerne: Beskat biler efter CO2-udslip og vægt

4. september 2017 af Steen Bachmann

Der er langt mellem kunderne i bilforhandlernes udstillingslokaler. Køberne afventer nye bilafgifter, og bilimportørerne er utålmodige.   

På den ene side står VLAK-regeringen med et ønske om, udelukkende at sænke procentsatsen mens Dansk Folkeparti sammen med flere andre partier i Folketinget ønsker at omlægge registreringsafgiften så den tager udgangspunkt i bilens miljøbelastning og sikkerhed. Også regeringspartiet Det Konservative Folkeparti, har ytret støtte til denne ordning.

Bilimportører: Her er kompromisset

Nu præsenterer De Danske Bilimportører en model, hvor begge parter kan få deres ønsker opfyldt. Bilimportørerne har nemlig regnet på model med en lavere og en mere simpel teknisk registreringsafgift der giver mere miljøvenlige og sikrere biler på vejene.

- Det bedste for Danmark er, at vi får registreringsafgift baseret på bilens teknik, og ikke bilens pris, som det er i dag. Kun på den måde får vi sikrere og mere miljørigtige biler. Derfor har vi fået lavet en rapport, der viser et kompromis mellem de forskellige politiske ønsker. Som det er i dag kører den nye teknologi indenfor miljø og sikkerhed direkte udenom Danmark da vi har en afgift baseret på bilens pris. Det mener vi er helt forkert og skadeligt for samfundet, siger adm. direktør Gunni Mikkelsen fra De Danske Bilimportører.

Renault Talisman 1,5 dCi DCT
© Bil Magasinet

I rapporten, der er udarbejdet af konsulenthuset Copenhagen Economics, er der beregnet scenarier for en omlægning af den værdibaserede afgift til en ny teknisk afgift baseret på kun to parametre; CO2 og vægt. 

Ifølge De Danske Bilimportører vil dette være den mest simple omlægning, der vil have den største positive effekt.

To scenarier

Rapporten operer med to scenarier: Et provenu-neutralt scenarie, og et scenarie hvor omlægningen er fulgt af en afgiftssænkelse. I begge scenarier vil CO2 udledningen fra de nye biler sænkes med over 3 pct. og der vil ske en markant stigning i udbredelsen af nyt sikkerhedsudstyr. 

- Vi mener at vores model med det lavere provenu burde være den gyldne kompromisløsning for forhandlingspartnerne. Der vil komme betydeligt billigere biler, og det vil blive de mest miljørigtige og sikre af slagsen. Det burde være lige til at gå til, siger Gunni Mikkelsen.

En af branchens grunde til at de ønsker en teknisk afgift er at de administrative byrder vil minimeres og vi vil få et mere retfærdigt skattesystem. 

Download rapporten Effekterne af en omlægning af registreringsafgiften

Kun hver 8. dansker finder registreringsafgiften rimelig

En Epinion-undersøgelse lavet for sælgernes fagforening Business Danmark viser, at 65 procent af danskerne helst ser, at registreringsafgiften baseres på tekniske parametre som miljøvenlighed og sikkerhed.

Kun 13 procent af danskerne mener, at Danmark har en rimelig eller yderst rimelig registreringsafgift. Samtidig mener næsten to ud af tre, at den nuværende registreringsafgift er urimelig eller meget urimelig.

- Vi må konstatere, at en stor del af den danske befolkning er træt af de nuværende registreringsafgifter. Det er muligt, at nogle vil have sat dem op. Og det er muligt, at nogle er kede af den stedmoderlige behandling man har givet elbiler og hybridbiler i afgiftssystemet. Men konklusionen er, at danskerne mener, at det er på høje tid, at vi får nogle rimelige afgifter på biler i Danmark, siger Jens Neustrup Simonsen, der er formand for Business Danmark.

FAKTA: Bilpriser ved omlægning til teknisk afgift med lavere provenu

* VW Up bliver ca. 5.000 kr. billigere.

* Mazda 6 bliver ca. 50.000 kr. billigere.

* VW Golf bliver ca. 50.000 kr. billigere.

Kilde: Copenhagen Economics

Måske er du interesseret i...