Bugatti Chiron
Bugatti Chiron © Max Earey

Bil Magasinet tester Bugatti Chiron

I det nye nummer af Bil Magasinet kan du læse en test af verdens hurtigste, vildeste og dyreste serieproducerede bil.

13. maj 2017 af Steen Bachmann


"Det er, hvad en Bugatti Chiron kan gøre på den rigtige side af 200 km/t, som virkelig adskiller den fra de andre hyperbiler – i hvert fald indtil Mercedes-AMG Project One og Aston Martin Valkyrie ankommer. En Lamborghini Aventador S eller Ferrari 812 Superfast er lettere at komme i nærheden af prismæssigt, men vil blive omdannet til små prikker i bakspejlet, når først Bugatti’en folder sig ud."

Sådan lyder det om fartpotentialet i Bugatti Chiron, som du kan læse en stor test af i Bil Magasinet nr. 309, der netop er kommet på gaden. 

Bil Magasinet nr. 309
Bil Magasinet nr. 309

Bugatti leverede de første eksemplarer af Chiron under årets biludstilling i Genève i marts. Det skete et år efter bilens verdenspremiere og blev fulgt af meddelelsen om, at du skal til at tage dig sammen, hvis du har tænkt dig at købe én.

Halvdelen af produktionen på 500 biler var solgt inden det første eksemplar blev leveret. 37 pct. af køberne er fra Europa, hvilket gør regionen til den førende Chiron-aftager. Det var iøvrigt også tilfældet med forgængeren Veyron – som Anders Richter tester i samme nummer af Bil Magasinet! 

Nordamerika har aftaget 30 pct. af de hidtidige ordrer på Chiron, fulgt af Mellemøsten, der står for 26 pct. 

Prisen for en køreklar Bugatti Chiron er 17,9 mio. kr. uden afgifter.

W16-motoren i Bugatti Chiron
W16-motoren i Bugatti Chiron

I testen i Bil Magasinet kan du læse om projektet, ambitionerne og den fuldstændige arrogance over for omkostninger. Både i udviklingen og i produktionen af bilen har omkostninger været totalt ligegyldige for den franske Bugatti-fabrik: Man har kun interesseret sig for det højst mulige niveau af kvalitet.

Motor sat sammen af to V8'ere

Da Bugatti Veyron kom frem, gik rygterne lystigt om, at motoren sagtens kunne pumpes til at levere langt mere effekt – og det var ikke løgn. Chiron genbruger motoren fra Veyron og anvender samme boring og slaglængde. 

Der er dog lavet en del om. De fire turboer, som nu er sekventielle, er større, og indsugningsmanifolden er udført i kulfiber for at gøre maskinen lettere. 

Indsprøjtningssystemet er også lavet om, og der sidder nu 32 indsprøjtningsdyser og skyder benzin ind. Udstødningen er fremstillet i titanium, og der er monteret i alt seks katalysatorer, som er udviklet, så de laver mindre modtryk end i den gamle udstødning. 

Alt dette resulterer i 1.500 hk, hvilket er 499 hk mere end i Veyron 16.4.

Vi giver gas i Chiron

I testen i Bil Magasinet er vi naturligvis ude at give gas i Chiron – du får ét gæt på, hvorfor artiklen hedder 'Fartblind'!

Bliv abonnent på Bil Magasinet, og få 12 numre for 439 kr. + porto.

Bil Magasinet nr. 309 er i kiosker og tankstationer nu.

Bil Magasinet nr. 309
Bil Magasinet nr. 309

Måske er du interesseret i...