© bilmagasinet.dk

Barsk udgave af Elefantmanden

Porsche Panamera GTS stiller med sænket undervogn, 430 hk og unik kabine

18. november 2011 af Bil Magasinet

GTS står for Grand Turismo Sport, og har stået for ekstraordinære Porsche køreegenskaber siden den legendariske 904 Carrera GTS fra 1963. Panamera GTS har kraftigere motor, opgraderede bremser og 10 mm sænket undervogn. Luftaffjedring og Porsches PASM-undervogn er standard, og GTS skulle give mere lyd fra sig end standardbilen.

Her er ændret front, bagende og skørter, sportssæder, sportsrat med paler til betjening af gearkassen samt eksklusivt GTS læderinteriør og alcantara-overflader.

© bilmagasinet.dk

© bilmagasinet.dk

Motoren er Porsches egen 4,8-liters V8, der har fået hævet fra 400 til 430 hk ved ved 6.700 o/min. Momentet er steget fra 500 Nm til 520 Nm, og med PDK-dobbeltkoblingsgearkasse og Sport Chrono-pakke, som er standard, er 0-100-tiden 4,5 sek. og topfarten 288 km/t. Snitforbruget er angivet til 9,3 km/l.

Den adaptive luftaffjedring og Porsche Active Suspension Management (PASM) tilpasser sig aktuelle forhold ved at regulere nivellering, højde, affjedring og elektronisk justering af støddæmperne. Reguleringen er designet til at forbedre modellens agilitet. Fem millimeter tykke afstandsskiver mellem hjul og hjulophæng øger sporvidden på bagakslen for mere stabil kørsel ved høj fart.

Hjulene er 255/45 på 19-tommer alufælge på forakslen og 285/40-19 på bagakslen, mens bremserne er fra Porsche Panamera Turbo. Panamera GTS kan leveres fra februar 2012.

© bilmagasinet.dk

Mere

Måske er du interesseret i...