Bag om Bentley Bentayga: Skal kunne tåle skidt og snavs

Interior designer Louise McCallum forklarer Bil Magasinet, hvorfor kabinen i en Bentley skal kunne bruges som i enhver anden bil

Kabinen i Bentley's første SUV genkendes øjeblikkeligt som en Bentley. Men den er ikke identisk med kabinen i GT, og faktisk er designteamet startet med et blankt stykke papir. Interior Designer Louise McCallum forklarer:

"Fra et designmæssigt synspunkt var kabinen i Bentayga en skøn udfordring, fordi vi startede helt forfra. Vi har videreudviklet layoutet fra Continental GT med et instrumentbord i symmetrisk vinge-tema, så nuværende Bentley-kunder vil føle sig hjemme. Her er en trykfølsom skærm i midten, og det var et af de steder, vi ville styrke i forhold til GT. Teknikken er Audis MMI-system, men designet står vi selv for."

Startknappen er placeret mellem forsæderne. Knapperne opererer med en tør klik-lyd og en tilpas tyngde.
Startknappen er placeret mellem forsæderne. Knapperne opererer med en tør klik-lyd og en tilpas tyngde. © Peter Robain

"Med fire sæders konfiguration får man en bil med fire identiske stole og en midterkonsol bagtil med træindlæg efter eget valg. Vi ville skabe en demokratisk bil, hvor alle har de samme muligheder." 

Med hensyn til sæderne, så har Bentley aldrig tidligere bygget sæder til en SUV. Så hvor begyndte de? 

"Det var et spørgsmål om, hvorvidt vi skulle gå efter sport, luksus eller lounge-udtryk. Bentayga er den første Bentley med quilting på både sædebund og -ryg. Når man ser ind i bilen, skal den se luksuriøs ud uanset om du skal bruge den til at køre på jagt, i teatret eller på arbejde. De bagerste stole har også quiltet indtræk. Det kan bestilles med perforeret læder og kold/varm ventilation."

© Peter Robain

Sæderyggen på de forreste stole er lidt mørkere for at gøre dem mere modstandsdygtige mod for eksempel børn, der kan komme til at sparke på sædet. Bentayga er udviklet som en familiebil, så her er ISOFIX-beslag som standard og mulighed for tablets i nakkestøtterne af de forreste stole.

Tablets er en del af Rear Seat Entertainment-pakken til 125.742 kr.
Tablets er en del af Rear Seat Entertainment-pakken til 125.742 kr. © Peter Robain

"Vi har designet instrumentbordet som en skulptur og besluttet, hvor der skal være læder, metal og skærme. Så prøver vi at placere elektronikken i vores design. Visse andre bilproducenter, der er meget begejstrede for skærme, gør det omvendt... Vi ønsker, at du husker kabinens design og håndværk, når du træder ud af den – ikke en skærm," siger Louise McCallum.

Samlinger i instrumentbordet er fremstillet med tolerancer på 0,3 mm, hvilket svarer til standarden i smykkeindustrien. Bentley-kunder kan ikke lide gabende paneler, der samler støv. Bakspejlet er uden ramme, hvilket flere kunder bemærker.

Vil ikke have beskidt bagklap

"Nogle kunder har spurgt, hvorfor vi ikke har lavet en todelt bagklap som på en Range Rover. Det skyldes, at det er svært at nå ind forrest i bagagerummet, og at en bagklap kan være beskidt. Vi bryder os ikke om, at vores kunder skal sidde på en beskidt bagklap. Du kan tilkøbe en bænk, der kan trækkes ud, og så har vi lavet en diskret belysning, så der er en lille romantisk plads for to personer under bagklappen." 


Louise McCallum er ansvarlig for designet af sæderne i Bentayga. Hun kommer fra en stilling hos Audi og er fascineret af Bentleys tilgang til design, hvor man lægger elektronikken ind i designet – i stedet for at designe rundt om elektronikken.
Louise McCallum er ansvarlig for designet af sæderne i Bentayga. Hun kommer fra en stilling hos Audi og er fascineret af Bentleys tilgang til design, hvor man lægger elektronikken ind i designet – i stedet for at designe rundt om elektronikken. © Peter Robain

Måske er du interesseret i...