Audi A8 front
2018 Audi A8 3,0 TDI quattro Tiptronic © S. Bachmann

Audi: Vores hjemmelavede dieselolie er altså CO2-neutral

Dieselolie er udskældt som brændstof, men det er ikke helt fair, lyder fra Audi. De udvider nu produktionen af miljøvenlig, syntetisk diesel

13. november 2017 af Steen Bachmann

Audi forsker i både konventionelle og nye energiformer. Afdelingen for dieselmotorer har i flere år udviklet syntetisk dieselolie fra bæredygtige kilder, og produktionen udvides nu markant med et nyt anlæg i schweiziske Laufenburg.

Energien fra bæredygtige kilder, som skal bruges hertil, kommer for første gang fra vandkraft. Det projekterede anlæg har en kapacitet på ca. 400.000 liter om året.

E-gas, e-benzin og e-diesel

Audi har gennem flere år forsket i klimavenlige, CO-baserede brændstoffer som e-gas, e-benzin eller det syntetisk fremstillede dieselbrændstof e-diesel. 

”I forbindelse med projektet i Laufenburg kan vi ved hjælp af en ny teknologi udføre fremstillingen af e-diesel på effektiv og dermed mere økonomisk vis. Pilotanlægget giver mulighed for at kombinere strøm, varme og mobilitet, og gør det muligt at lagre bæredygtig energi”, siger Reiner Mangold, som er leder af afdelingen for bæredygtig produktudvikling hos Audi AG.

Næsten CO2-neutralt

Audi e-diesel har potentiale til at drive almindelige forbrændingsmotorer næsten CO-neutralt.  

I processen omdanner power-to-liquid-anlægget overskydende strøm fra vandkraft til syntetisk brændstof. Det fungerer ud fra et kemisk princip: Den grønne strøm, der produceres på stedet i vandkraftværket, danner ved hjælp af elektrolyse brint og ilt fra vandet. 

I næste trin reagerer brinten med CO, og her anvendes der en ny og meget kompakt mikroprocesteknik. CO kan udvindes fra luften eller fra biogene forbrændingsgasser og er som ved alle Audi e-fuels den eneste kulstofkilde. Der opstår langkædede kulbrinteforbindelser. De separeres i det sidste trin i processen til slutproduktet Audi e-diesel samt til voks, som anvendes på andre industrielle områder.

Skal stå færdigt i 2019

Planen er, at de første liter e-diesel allerede skal fremstilles i Laufenburg i det kommende år. Om nogle få uger indsender Audi og projektets partnervirksomheder Ineratec GmbH og Energiedienst Holding AG ansøgningen om byggetilladelse til anlægget. Det er planen, at byggeriet skal påbegyndes i starten af 2018.

De er i gang

Siden 2014 har Audi samarbejdet med energiteknikvirksomheden Sunfire på en lokation i Dresden. Her testes fremstilling af e-diesel efter ovennævnte princip, men med andre teknologier. 

De øvrige Audi e-fuels-projekter omfatter også koncernens eget power-to-gas-anlæg i den nordtyske by Werlte, som fremstiller Audi e-gas, altså syntetisk metan, til g-tron-modellerne A3, A4 og A5. 

Derudover forsker Audi også i fremstilling af e-benzin.

Måske er du interesseret i...