audi, exoskelet

Audi tester exoskelet for at skåne ryggen

Ved hjælp af et exoskelet forebygger Audi rygsmerter på arbejdspladsen. Det ergonomiske hjælpemiddel testes lige nu på udvalgte arbejdsstationer

7. januar 2018 af Steen Bachmann

I moderne bilproduktion er det stadig nødvendigt med manuelt arbejde, så hvordan kan man gøre det skånsomt som muligt for medarbejdernes fysik? Det tester Audi i øjeblikket ved at anvende et såkaldt exoskelet.

Når det skal tages på, trækker medarbejderen først exoskelettet over hovedet som en trøje og spænder det fast på hoften med remme. Dernæst placerer medarbejderen to plader på størrelse med en knytnæve, som fordeler belastningen, på sine lår.

Apparatet vejer ca. 3 kg og består af en metalramme med dele på overkroppen, den nederste del af ryggen og en støttestruktur til lårene.

audi, exoskelet

Hjælper ved svære løft

Exoskelettet understøtter især medarbejderen ved arbejde, som kræver, at overkroppen bøjes fremover for at løfte eller lægge komponenter. Det er også lettere at bære tunge materialer med denne ergonomiske konstruktion. 

Skelettet viderefører belastningen fra de elementer, der løftes, fra torsoen til de stærkere lår. Det aflaster rygmuskulaturen med 20-30 procent og fremmer desuden en sund kropsholdning. Den ergonomiske konstruktion hjælper medarbejderen i det daglige arbejde, uden at det begrænser medarbejderens bevægelsesfrihed. Medarbejderen kan gå, dreje sig og strække sig som normalt.

”En ergonomisk arbejdsstilling har høj prioritet på alle områder hos Audi – således også på produktions- og logistikområderne. Med exoskelettet – eller ergoskelettet som vi også kalder det hos Audi – giver vi medarbejderne mulighed for at arbejde på en sund måde, vi undgår overbelastninger og bevarer deres arbejdsevne”, siger logistikplanlægger og leder af projektet ”Ergoskelet”, Vinzent Rudtsch.

audi, exoskelet

Bærer skelettet op til syv timer om dagen

I øjeblikket testes skelettet blandt andet af medarbejdere, der tager komponenter op fra kasser. I montagen gør exoskelettet det lettere at montere midterkonsollen eller at bære tunge materialekasser. Anvendelsesperioden vil i testfasen gradvist øges fra 2 timer om dagen til op til 7 timer på et dagskift.

Få et indblik i moderne bilproduktion hos Audi:

Måske er du interesseret i...