Drivlinen i den kommende Audi A8 V6 TFSI quattro
© S. Bachmann

Bilnørd-alarm: Her er drivlinen til den nye Audi A8

Audi introducerer en ny form for hybridteknologi i deres benzin- og dieselbiler. Vi tjekker teknikken og spørger, hvad det skal gøre godt for.

13. juni 2017 af Steen Bachmann

Audi A8 er på vej i en ny generation. Den bliver første gang vist for verdenspressen på et lukket arrangement i Barcelona 11. juli (hvor Bil Magasinet sniger sig med), men vi har allerede fået præsenteret drivlinen. 

Det skete på Audi Combustion Engine Technology Day, et arrangement i Audi Forum ved lufthavnen i München. Her viste Audi den nye drivline for første gang. 

Som det er sædvane med ny teknologi introduceres den først øverst i modelprogrammet, men sniger sig så helt ned til biler i Audi A3-størrelse inden for de kommende år.

Derfor bliver A8 en hybrid

Næste modelgeneration af A8 får for første gang en såkaldt elektrificeret drivline som standard. 

Der er ikke tale om, at limoen nu skal have træls motorlyd som i en Toyota Prius – den bevarer sin traditionelle forbrændingsmotor og 8-trins gearkasse.

Den store nyhed er introduktionen af et 48-volt system, der for første gang anvendes som primært elsystem i en A8. Vi kender 48V-systemet fra Audi SQ7 og Bentley, hvor det begge steder gør det muligt at indføre aktive krængningsstabilisatorer.

48 V-remstartergenerator i A8
48 V-remstartergenerator i A8 © S. Bachmann

Den nye mild hybrid drivline har to centrale komponenter: 

1. En vandkølet 48 V-remstartergenerator (billedet), som supplerer den traditionelle tandhjulsstarter. Sidstnævnte anvendes kun ved koldstarter i den nye Audi A8. 

2. Et lithium ion-batteri, der er placeret i bagagerummet. Batteriet fungerer som ekstra energi-lager og har en opladningskapacitet på 10 Ah og en spænding på 48 V. På billedet herunder er det placeret oven på bagakslen (den lille hvide kasse), men i den endelige Audi A8 får det en placering nederst til højre i bagagerummet.

48V lithium ion-batteri i A8
48V lithium ion-batteri i A8 © S. Bachmann

Intelligent friløbsfunktion

Fordelen ved remstartergeneratoren mærkes, når føreren nærmer sig et rødt lys eller en rundkørsel. Hvis lyskurven skifter til grønt, eller der åbner sig en mulighed for at køre ind i rundkørslen, mens bilen ruller under opbremsningen, og føreren slipper bremsepedalen, så startes forbrændingsmotoren med det samme. 

Bilen accelererer uden forsinkelse. Det kan kun lade sig gøre med remstartergeneratoren, som er permanent forbundet med forbrændingsmotoren.

Med den nye drivlinje i fjerde generation af A8 er det muligt at rulle lydløst fra 55 til 160 km/t med standset motor i op til 40 sekunder. Så snart føreren giver gas igen, sørger remstartergeneratoren for en hurtig og komfortabel genstart af motoren. Derudover fungerer start-stop-funktionen allerede ved 22 km/t.

2. generation start/stopfunktion

Bilen kan skelne mellem forskellige trafiksituationer. Når vejbanen er fri, startes forbrændingsmotoren hurtigt, så A8’eren kan sætte hurtigt i gang. Efter længere tids stilstand, og hvis føreren for eksempel starter klimaanlægget, startes forbrændingsmotoren også.

En ny funktion er den forudseende komfortstart. Så snart bilen foran Audi A8’eren sætter i gang, starter motoren, også selv om føreren stadig træder på bremsepedalen. I en sådan situation konkluderer bilens reguleringsstrategi, at føreren ønsker at følge trafikflowet spontant.

Firehjulsstyring
Firehjulsstyring

Hov, hvad er det? Aktiv styring af bagakslen? Audi vil ikke sige noget officielt før verdenspremieren, men det er tydeligt, at A8 vil kunne styre på alle fire hjul.

© S. Bachmann

Bilen er klogere end føreren

Den centrale computer i bilen bearbejder både data om den planlagte rute, data fra bilens frontkameraer og data fra de talrige sensorer på drivline og motor. 

Ud fra det beslutter bilen, om den skal rulle eller 'rekuperere' - altså opsamle energi med henbilk på at bruge den igen på et optimalt tidspunkt. 

Bilen genindvinder ikke kun energi, når man bremser eller kører i friløb. Audi A8 rekupererer også, hvis den i aktiveret rullefunktion nærmer sig et forankørende køretøj for hurtigt. 

Vi har to spørgsmål 

1. Hvad skal al den teknologi til for?

Audi's chefingeniør på den nye drivline fortæller, at målet er at gøre bilen mere effektiv. En sidegevinst ved hybridteknologien er øget motorkraft og lavere forbrug i blandet kørsel, men overordnet set arbejder Audi med effektivitet som det helt centrale. 

Derfor gør man bilen mere forudseende og intelligent. Den slukker motoren og triller hen til lyskrydset, så du sparer energi. Du kommer lige så hurtigt frem i den virkelige trafik, og vil du køre sportsligt, er her mere power til rådighed. 

Audi oplyser, at mildhybriddrivlinjen reducerer forbruget i den kommende A8 V6 TFSI Tiptronic quattro ved normal kørsel med op til 0,7 l pr. 100 km.

2. Er det noget for en hjemmemekaniker?

Nej, absolut ikke!

Verdenspremiere på A8

Den nye Audi A8 får verdenspremiere den 11. juli på det første Audi Summit i Barcelona. Her vil Audi på et 10.000 m2 stort areal også vise ny mobilitet og automatiseret kørsel og parkering. Det er dette topmøde, vi har sneget os med til.

Audi A8 introduceres i Danmark sidst på året. Du hører nærmere på bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...