Årets Bil i Danmark 2014 er en Skoda

Særdeles tæt opløb om titlen mellem Mazda, Skoda og Peugeot. Det blev Skoda Octavia, der tog titlen

23. oktober 2013 af Steen Bachmann

Det blev et særdeles tæt opløb, da Årets Bil i Danmark 2014 blev kåret onsdag over middag. Først med den sidste stemmeseddel fra de i alt 24 dommere lå det fast, at Skoda Octavia kørte med titlen.

Finalefeltet var usædvanligt ved at bestå af fire modeller fra den lille mellemklasse foruden storfamiliebilen Citroën C4 Picasso.

Den nye Skoda Octavia er en komplet og moderne bil med fine motorer, god rummelighed og forudsigelige, sikre køreegenskaber. Prisen er helt i orden i forhold til størrelsen, og samlet set giver Octavia god valuta for pengene. Det var juryens konklusion, der førte til kåringen.

Der var 24 kandidater til stede ved Messecenter Herning, hvor 40 danske motorjournalister testede 2014-nyhederne. Finalefeltet bestod af fem biler: Mazda 3, Peugeot 308, VW Golf, Skoda Octavia og Citroën C4 Picasso.

Bil Magasinet deltog med seks mand ud af 24 jurymedlemmer, og stemte på Mazda 3, Peugeot 308 og VW Golf som Årets Bil, mens vi tildelte Octavia sidstepladsen. Det er ikke en dårlig bil, og den udfører sin funktion fejlfrit, men spændende er den ikke, og slet ikke i en afstemning, der gerne skulle pege på en bil, der tilfører noget nyt. Det gør Octavia ikke.

 

Skoda Octavia er baseret på samme platform og anvender samme motorer som søsterbilerne VW Golf, Audi A3 og Seat Leon. Den er 9 cm længere end forgængeren, 5 cm bredere og har 11 cm længere akselafstand. Det giver mere plads i kabinen, mens bagagerummet sluger betragtelige 590 liter. Den billigste variant har fem døre og stor bagklap, og en 1,2-liters TSI turbobenzinmotor med 85 hk og op til 19,6 km/l. Stationcarudgaven hedder Combi og koster 15.000 kroner mere.

Skal du købe ny bil? Få 3 gode tilbud på din nye SKODA OCTAVIA her

Attraktiv toer og treer
Nummer to i afstemningen blev den nye Mazda 3, der lanceres i november med en startpris på 199.990 kroner med 1,5-liters benzinmotor og 100 hk. Peugeot's nye 308, der lanceres 2. november, var denne forfatters topscorer. Den er lige så lækker som VW Golf, men lidt billigere og med mere udstyr. Peugeot 308 fås fra 2. november fra 199.990 kr. for varianten med fem døre, 3-cylindret 1,2-liters benzinmotor med 86 hk og op til 20 km/l. Aircon og Bluetooth er standard.

 

Det siger jurymedlemmerne

Skoda Octavia var ikke mit valg, men den udmærker sig ved, aldrig at sætte en fod forkert. Fin kvalitet, god plads, solide køreegenskaber og en stærk pris. Og så er den kedelig.
Andreas Hedegaard
Bil Magasinet

Jeg stemte Octavia ind på sidstepladsen i finalen - ikke fordi det er en dårlig bil, men fordi de andre finalister er mere spændende. Octavia udfører sin funktion som rummelig familiebil upåklageligt, men den er ikke noget særligt og slet ikke en vinder. Jeg blev mere og mere glad for Peugeot 308 efterhånden som kåringen skred frem. Den er en overordentligt vellykket og meget tysk Peugeot, der kører godt, har glimrende komfort, fin plads og en meget vågen 1,6-liters turbomotor til en rimelig pris. Det er min vinder.
Steen Bachmann
Bil Magasinet

Skal du købe ny bil? Få 3 gode tilbud på din nye SKODA OCTAVIA her

 

Skoda Octavia er en velkørende og fornuftig bil til en god pris, men jeg synes ikke, at den seneste generation bibringer noget banebrydende nyt til det danske bilmarked - det gjorde den derimod, da den første generation blev Årets Bil i 1997. Jeg havde foretrukket Peugeot 308 som vinder, da den ikke alene er et stort skridt fremad for Peugeot, men også en bil der giver meget for pengene i denne klasse - den er komfortabel at køre uden at give køb på dynamikken, og design samt kvalitetsfølelse har fået et gevaldigt løft såvel ude som inde. Af nye ting rummer den blandt andet en modig måde at tænke interiør på med en touchscreen og kun få knapper.
Christian Richter
Bil Magasinet / Børsen Biler

 

Skoda Octavia var også mit valg. Octavia gør mange ting godt. Den er stor og rummelig for en bil i sin klasse, den kører godt og har fin dynamik, den fås med meget udstyr, også sikkerhedsudstyr, og der er et stort udvalg af drivlinjer, og priserne er skarpe. Det gør den til Årets Bil i Danmark 2014.
Mikkel Thomsager
Bil Magasinet

Skal du købe ny bil? Få 3 gode tilbud på din nye SKODA OCTAVIA her

 

Skodaen er markedets mest komplette pakke hvad angår plads, teknik og pris. Og så er motorer og gearkasser bare bedre end i de andre biler. Du kan endda få en motor til Octavia, som du ikke kan få til Golf - nemlig den fede 1,8 TSI med 180 hk. Octavia er samtidig mekanisk sammenhængende. Desuden er Octavia kæmpestor og faktisk også ret billig. Med en 1,8 TSI-motoren begynder priserne ved 279.000 kr. Det er en god pris i afgiftsramte Danmark. Min favorit var Citrioën C4 Picasso. her har designerne virkelig haft opfinderhatten på og skabt en bil, som på en og samme tid er mere rummelig end de fleste, virkelig komfortabel, støjsvag, velkørende og tilpas rumsskibsagtig til at tilfredsstille en ægte citroënist. Udsynet gennem den enorme forrude er desuden helt suverænt. Bagagerummet er giga!
Anders Berner
Ekstra Bladet

 

 

Skoda Octavia har da fortjent sejren ved at være et særdeles fuldendt køretøj, men den bryder ikke rammerne på nogen måde ud over at være rigtig, klassisk god. Den har masser af plads, høj kvalitet, god sikkerhed i standardversionen og med mulighed for at tilkøbe masser af avanceret sikkerhedsudstyr. Motorer og køreegenskaber er bare eminente. En ordentlig garanti må man desværre betale ekstra for, lige som det er sølle, at de mange menutekster ikke er på dansk. Citroën C4 Picasso lå klart på min personlige førsteplads på grund af storfamiliebilens innovative løsninger, gode, luftige indretning, forfriskende design og omfattende, men dog ikke komplette sikkerhedsudstyr.
Torben Arent
Motor FDM

Skal du købe ny bil? Få 3 gode tilbud på din nye SKODA OCTAVIA her

 

Jeg havde ikke selv Skoda Octavia som favorit, men der er ingen tvivl om, at den leverer en glimrende pakke af god plads, solide køreegenskaber og en fin pris. Personligt er jeg mere til det det mere sprælske design i Mazda 3. Skoda Octavia havde jeg som nummer to
Ebbe Sommerlund
Motorjournalisten

Skoda Octavia var "blot" min nummer to, men jeg bifalder den snusfornuftige tjekke som Årets Bil i Danmark 2014. Modellen er solid, velkørende og har fornem plads både i kabinen, samt i særdeleshed i bagagerummet. Motorprogrammet er omfattende og byder på stærke samt effektive trykladet maskiner i begge ender af spektretet. Prisen in mente er Octavia en ægte Familie Danmark-model.
Thomas Wulff
Wulf PR

Mere

Måske er du interesseret i...