©mmm.dk

Anmeldelse: Mand springer over Lamborghini

Live-udgaven af Top Gear - der er på vej til Danmark - er lige så uforudsigelig og original som tv-programmet

1. december 2011 af Steen Bachmann

Indholdet fortsætter efter annoncen

Springer over Lamborghini

”Dét, I skal se nu, kan kun blive interessant,” siger Jeremy Clarkson, ”for enten ser I en mand blive kørt over af en Lamborghini, hvilket vil være spektakulært. Eller også ser I en mand, der hopper over en Lamborghini, der kommer imod ham med fuld gas, hvilket også vil være spektakulært.”

Stuntmanden er i sort, og står i det ene hjørne af den enorme scene på 20 x 100 meter. Han er i sort kedeldragt og styrthjelm, og viser med åbne håndflader og løftede arme, at vi skal klappe. I den anden ende af scenen holder en matsort Lamborghini Murciélago LP640-4 med sine små, v-formede xenon-lygter tændt, og den gasser op, så vi kan høre den 6,5-liters V12-motor synge.

På Clarksons GO! sætter stuntmanden i lange, lette skridt. I den anden ende lægger Murcie’en fra land med et lille skrig fra bagdækkene, og rykker voldsomt på de første meter. Midt på scenen, og mens de 5.000 publikummer holder vejret og spærrer øjnene op, mødes de to. Stuntmanden sætter fra og springer i absolut sidste øjeblik, inden kulfibersplitteren nederst på Lambo-fronten hugger hans underben over. Han slår en saltomortale i luften, hænger akkurat lang tid i luften til, at 1 stk. 461 cm lang Lamborghini kan passere, inden han lander på fødderne, bliver stående (!), og slår ud med armene. Så nemt er det, venner!

Ikke et tv-show

Top Gear Live er et ambitiøst forsøg på at overføre galskaben fra tv-programmet til et liveshow, hvor det hele foregår for øjnene af dig. Bil Magasinet overværer showet i det enorme Excel-messecenter på havnefronten i London, hvor der før showet er action på en indendørs bane i en anden hal. Den er designet af Lotus Cars, og her præsenterer tv-vært og racerkører Tiff Nedell 80 minutters opvarmning.

©mmm.dk

©mmm.dk

Helte som Audi quattro Sport, Toyota Celica Turbo Carlos Saintz Edition og Jaguar XJ220 får godt med tæsk på banen, en Ford Focus RS kører om kap med Ford Escort RS Cosworth, og Dronningen af Nürburgring, Sabine Schmitz, triller ind i en original Lancia Stratos. Hvad skal hun køre mod? Der lyder et brøl bag den ene tribune, da en Lada 1500 Gruppe A-rallybil årgang starter, for så at tordne ind på banen. De kører om kap, og Sabine har problemer med gearskiftet i den lille Lancia, så Ladaen vinder det fire omgange lange kapløb med 4/10 sekund.

Til applaus fra publikum kommer en skrigende gul Bowler ind - den britiske Range Rover-baserede bastard med V8-motor og 500 kompressor-heste, der er født til Dakar-rally. Bag rattet sidder selveste Derek Bell, den 5-dobbelte britiske vinder af 24-timers Le Mans. Han advarer Tiff Nedell om, at den understyrer og kan være svær at kontrollere på en snæver bane, og da kan kører mod Sabine Schmitz i en 200-hestes buggy, går det galt allerede på første omgang.

I en lille fræk chikane, som Lotus har designet for at holde farten på langsiden nede, giver Derek gas midt i chikanen, hvorefter den gule bil brøler, og… kører ligeud. Han baldrer ind i dækbarrieren, så Bowler’en vælter om på siden og kurer hen ad asfalten som en stor, gul curlingsten. Lige før publikums tribunen for enden lykkes det ham at få den rettet op på fire hjul, og den lander på asfalten med et tungt PHUUMPH! Redningsfolk styrter til, og Bowleren står og rumler i tomgang som en såret hanløve, men gamle Derek åbner den bulede dør, stiger op på trinbrættet og vinker. Han er ok!

©mmm.dk

Cool Wall

På vej ind til selve showet tjekker vi The Cool Wall, en replika af tv-studiet og nogle af de biler, der har måttet lade livet i tv-programmerne, bl.a. en Chevrolet Nubira, der har fået en 100 meter høj skorsten ned over sig, så den nu er 30 cm høj. Her er også klassikere som Lamborghini Miura og Countach, Enzo Ferrari og Porsche Carrera GT, køresimulatorer i fuld størrelse, hvor du er passager hos The Stig på Top Gears bane, og en Skoda Yeti med en helikopter på taget (se Top Gear sæson 16).

©mmm.dk

©mmm.dk

Starter med live-reklamer
Selve Top Gear Live-showet ligner ikke noget andet. Værterne er de tre, vi kender fra Top Gear, men det er ikke et tv-show. Arenaen ligner noget fra et cirkus, men det er ikke cirkus, og selv om showet følger et manuskript, er det ikke teater (vi er bare nogle tossede tv-værter, som James May siger til Bil Magasinet - ikke skuespillere, så meget talent har vi ikke). Det er heller ikke et regulært stuntshow, for selv om her er vilde stunts, er her også snak, brok og småskænderier.

Det er, som tv-udgaven af Top Gear, svært at kategorisere, hvilket gør det originalt.

Åbningsnummeret er to reklamer. Først kommer to Citroën DS3 Racing ind og kører i 8-taller, så en masse fyrværkeri og kanonslag (dem er der mange af), og så høj svulstig filmmusik, der baner vejen for den nye DS5. Den triller ind og hilser på de DS3’ere med xenonlyset tændt, og kører ud igen. Reklamen varer 30 sekunder.

Nu kommer to Skoda Octavia RS brølende og lægger gummi ned i gulvet, før lyset sænkes, det store bagtæppe går op, og en grøn Skoda med voldsomme spoilere tromler ind. Det er den Octavia RS, der i august 2011 blev optaget i Guinness Book of Records som verdens hurtigste bil med 2-liters motor. Den har et ladetryk på 30 bar og yder 500 hk, og har en dokumenteret topfart på 325 km/t. Skoda-reklamen varer også kun 30 sekunder.

©mmm.dk

Showet er i gang

©mmm.dk

Så kommer de tre værter blæsende ind i deres tv-studie, hvor Clarkson har fået et rat i gulvet, og der er motor under. De forklarer i munden på hinanden, at showet er en opfordring til OL-komiteen om at indføre alternative sportsgrene til OL i London 2012, og så er vi i gang.

©mmm.dk

Den næste time flyver af sted uden afbrydelser med curling med biler (der er donkrafte med hjul fra en kontorstol under to Fiat Stilo), synkrondans for fire Morgan 3-wheelers med ild og røg, skønhedskonkurrence med de nyeste superbiler inklusive Lamborghini Aventador og SLS AMG Roadster, driftopvisning i Subura Impreza WRZ STi med flammer ud af sideruderne, fantastiske freestyle-stunts på motocross-cykler, ild, røg og larm.

©bilmagasinet.dk

I disciplinen Kill the rat! forsøger de tre værter at dræbe så mange rotter som muligt i små, grimme malaysiske Proton-biler. Rotterne kører på rulleskøjter og er fjernstyrede, og det lykkes at køre otte ud af 10 over, inden taberen (James May) må stige ud af sin bil, for så at se den blive kørt over to gange af en fem tons tung monstertruck.

©mmm.dk

Poetisk bliver det i en pendant til synkronsvømning, hvor tre blå Ford Focus RS danser mod tre matsorte Ford Focus RS500, hvor kombinationerne bilver vildere og vildere. De cirkler, suser og kører rundt mellem hinanden som spyfluer, indtil tre rendegravere kører ind, hejser sig op på deres skovle, og en af RS500’erne bakker under rendegraverne med fuld gas, laver en håndbremsevending og kører ud igen.

©mmm.dk

De slipper afsted med det
Showet er tjept afviklet, professionelt produceret med lys og god lyd som til en stor rockkoncert, og med den galskab, som vi kender fra Top Gear inklusive mundhuggerier. Det burde ikke kunne lade sig gøre at overføre den redigerede spontanitet og vanvid fra tv-udgaven til et liveshow, men de slipper af sted med det.

Top Gear Live OL-show, 60 minutters spilletid, set i Excel London 25. november 2011. Top Gear Live kommer til København i marts 2012 med det 90 minutter lange show Carmageddon. Billetter fås på www.billetlugen.dk

 

Mere

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen