Glickenhaus SCG 004S studio front

Amerikansk superbil klar til at gå i produktion

Den New York-baserede bilbygger Glickenhaus indleder en lille produktion af deres første gadebil - en kulfiber-sportsvogn med V8-motor og manuelt gear

21. november 2017 af Steen Bachmann

James Glickenhaus tjente en formue som finansiel investor, men det var efter han havde slået sit navn fast som filminstruktør af blandt andet "The Exterminator" og "The Protector", sidstnævnte med Jackie Chan i hovedrollen.

Han er også en pasioneret bilsamler med forkærlighed for Ferrari-modeller med special-karrosserier. Han er begejstret for Ferraris P-modeller fra 60'erne, og fik en Ferrari Enzo konverteret til en moderne fortolkning af en P-model, som han kaldte P4/6 i 2006. 

I 2011 præsenterede han tilsvarende en moderne P4/5 Competizione med teknikken fra en Ferrari 430 Scuderia. Begge biler blev tegnet af Pininfarina.

Til at begynde med, syntes Ferrari, at det var sjovt, men da James Glickenhaus i 2011 begyndte at køre race med sin P4/5 Competizione, syntes de ikke, det var sjovt længere, og de undsagde alt samarbejde med Glickenhaus.

Nu er James klar med sin første gadebil.

Glickenhaus SCG 004S studio side
Glickenhaus SCG 004S

Glickenhaus SCG 004S er opbygget i moduler ud fra en central monoque i kulfiber som en racerbil. Det betyder, at den er forholdsvis billig at reparere og genopbygge efter kollisioner og skader. Her er racergodkendt brændstoftank, sikkerhedsbur og brandslukningsanlæg, og bilen vil kunne anvendes til race, hvis man blot monterer andre dæk.

Tørvægten er omkring 1.200 kg, så med en 5-liters V8-motor med biturbo og omkring 650 hk skulle der være fartressourcer. Glickenhaus skriver, at motoren har omdrejningsbegrænser ved 8.200 o/min.

Her er tre sæder med føreren i midten. 

Udviklet på Nürburgring

6-trins manuelt gear er standard, men bilen vil kunne leveres med en sekventiel gearkasse med elektronisk styret kobling som på en racerbil.

Bilen er designet og udviklet hos Glickenhaus i New York, og har gennemført omfattende udvikling og test på Nürburgring. Den bygges i Torino af Manifattura Automobili Torino (MAT). S'et i SCG 004S står for 'Stradale’, hvilket er italiensk for 'gade'. 

Glickenhaus SCG 004S studio front
Glickenhaus SCG 004S

James Glickenhaus har den nye model på gaden i sommeren 2018. Basisprisen bliver • $400.000 (2,5 mio. kr. u/afgifter).

Det er muligt at lægge 250.000 kr. nu og bestille et af de første 25 eksemplarer, der bygges og udstyres som 'Founders Edition 25*. De vil blive leveret i 2018-2019.

Herefter skaleres produktionen til 250 biler i 2020-2021.

Glickenhaus SCG 004S studio rear
Glickenhaus SCG 004S

Måske er du interesseret i...