Åhh nej, Jaguar F-Type får 4-cylindret motor

Så hopper Jaguar også med på vognen, hvor man udskifter de store motorer ud med små 4-cylindrede motorer. Jaguar lover, at de har gjort alt for at give den nye motor en lækker lyd.

18. april 2017 af Mathias Brandt

Jaguar har altid været garant for usædvanlig god lyd fra både sine 6- og 8-cylindrede motorer. Så da vi første gang hørte, at de nu lancerer F-Typen med en 4-cylindret turbomotor, var skepsissen til at tage at føle på. Da vi fandt ud af, at det ville spare 52 kg i forhold til V6’eren, og den kommer til at yde 297 hk og faktisk tilmed være hurtigere end V6’eren, var vi pludselig ikke så bekymrede mere. 

Én ting er kræfter og 0-100 km/t-tider, noget helt andet er det lydspor, der kommer ud af det centrerede afgangsrør. Jaguar har lavet en video, hvor man i små bidder får lov at høre lyden, og det er alligevel ikke så slemt. Dygtige folk hos Jaguar har haft en mission om at få den lille 2-liters turbomotor til at lyde godt, og vi synes faktisk, at den lyder ret godt. En V6’er eller V8’er bliver det dog aldrig. 

Kører længere på literen

Jaguar opgiver sin nye 4-cylindrede motor til at kører 13,9 km/l, hvilket gør den 16 pct. mere økonomisk i forhold til V6’eren og en my mere økonomisk end en Porsche Cayman, der også er 4-cylindret. Tyskeren er opgivet til 13,3 km/l. Cayman’en er i øvrigt nok den bil, der er den mest oplagte konkurrent, som F-Typen skal slå. 

Downsizing

Downsizing er blevet et nyt yndlingsord i bilbranchen. Alle gør det nærmest uden undtagelse. Det handler basalt set om emissionkrav, som fabrikkerne skal leve op til. Er du en luksus- og sportsvognsproducent, er de nødt til at klemme nogle mindre motorer ind i programmet. Et af de tydeligste eksempler var, da Aston Martin udviklede sin Cygnet, som var en Toyota IQ med et andet karrosseri. 

Bedøm selv lyden her:

Måske er du interesseret i...