Seat Arona 1,0 TSI DSG Style front
Seat Arona 1,0 TSI DSG Style

Årets Bil 2018 deler teknik og drivline med Seat Ibiza, ligesom motorprogrammet er næsten identisk. Arona fås kun med turbomotorer, og med manuelt eller dobbeltkoblingsgear.

© Søren Juul

Årets Bil i Danmark 2018 er en veloplagt lille Seat

Komfort, plads, pris og mulighed for nye sikkerhedssystemer i en prisfølsom klasse giver mini-SUV’en Seat Arona titlen som Årets Bil i Danmark

30. november 2017 af Steen Bachmann

Det er 11 år siden Seat første gang vandt titlen som Årets Bil i Danmark, og i aftes skete det igen. De 20 uafhængige jurymedlemmer fra den danske motorpresse kårede mini-SUV’en Seat Arona som Årets Bil i Danmark 2018 med 130 point. Nummer to i kåringen blev Ford Fiesta med 99 point. 

Den første gang det tyskejede mærke med base i Barcelona vandt kåringen var med deres temperamentfulde udgave af VW Golf V, Leon. Den vandt i 2006 på grund af de overraskende sportslige køreegenskaber til folkelige priser. 

Den nye Arona fører sig hverken frem med sprælsk design eller sportslige køregenskaber – her drejer det sig om en rummelig kabine, ny teknik, fin komfort og høj sikkerhed. 

Fire mini-SUV’er

Udvælgelsen af finalebilerne til kåringen af Årets Bil i Danmark 2018 omfattede et stort antal SUV-modeller, heriblandt fire nye mini-SUV’er. 

Biltypen har haft stigende succes de senere år og i 2018 kommer der en hel bølge af nye modeller. Med den nye lavere registringsafgift og leasingregler, der gør det mere attraktivt at købe frem for at lease, ligger de nye mini-SUV’er godt til for et stort antal danskere. De fylder ikke mere end en almindelig minibil, men er højere og har øget frihøjde. 

Bag rattet sidder man højere og ofte også mere opret. Det giver mere plads ved bagsædet, og i det hele taget en mere rummelig bil. Hertil kommer den lidt off road-agtige attitude, som er hip lige nu.

Ved kåringen af finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2018 på Jyllandsringen var der fire nye mini-SUV’er, der alle har fået eller får premiere inden nytår: Kia Stonic, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland X og Seat Arona.

Seat Arona 1,0 TSI DSG Style profile
Seat Arona 1,0 TSI DSG Style

Arona er baseret på VW-gruppens MQB A0-platform og fås i 68 farvekombinationer. Priserne begynder ved 169.900 kr.

© Søren Juul

Bedst med 115 hk

Teknisk bygger Arona på Seat Ibiza, men som den første bil i klassen, Renault Captur, har den sit eget høje karrosseri med ekstra frihøjde. Her er et flabet og offroad-agtigt design, selv om Arona kun fås med forhjulstræk.

Seat Arona fås fra 169.900 kr. for en trecylindret 1,0 benzinturbomotor med 95 hk og op til 20,4 km/l. Vi vil anbefale en 1,0 TSI Style DSG med syvtrins dobbeltkoblingsgear, 115 hk og op til 20 km/l. Den har et vist kraftoverskud og fin komfort til 214.900 kr.

Seat Arona 1,0 TSI DSG Style rear
Seat Arona 1,0 TSI DSG Style
seks finalister Årets Bil 2018
De seks finalister til Årets Bil 2018

Der var ikke mindre end fire helt nye mini-SUV’er med til kåringen, men kun Seat Arona (th.) blev stemt i finalen. Her var den oppe mod mærkenavne som Ford Fiesta og VW Polo. Den lille høje Seat blev kåret ved et arrangement i København torsdag aften.

© Søren Juul

Årets Bil i Danmark 2018

Kåres af Motorjournalisternes Klub Danmark.

Finalefeltet består normalt af fem biler, men på grund af stemmelighed blev feltet til 2018-kåringen på seks.

Seat Arona vandt kåringen.

De øvrige finalister var Volvo XC60, Ford Fiesta, Honda Civic, Volkswagen Polo og Opel Insignia.

Resultatet af 2018-kåringen:

1. Seat Arona, 130 point

2. Ford Fiesta, 99 point

3. Volkswagen Polo, 85 point

4. Honda Civic, 73 point

5. Volvo XC60, 59 point

6. Opel Insignia, 54 point

Måske er du interesseret i...