toyota ft1 concept
2014 Toyota FT-1

I 2014 viste Toyota et bud på en kommende sportsvogn – uden at nævne Supra-navnet.

7 spørgsmål til Toyota-bossen

Hvorfor er brintbiler så dyre, hvordan gør man en elbil interessant og hvornår kommer den næste Supra? Vi møder Toyotas vicepræsident Mark Adams for at få svar

10. november 2017 af Steen Bachmann

1. 

Du har arbejdet for Toyota i 26 år. Hvorfor er du blevet det samme sted?

"Det er usædvanligt i bilindustrien, men ikke hos Toyota. Da jeg kom til, var Toyota et benchmark for alle andre producenter. De kom til min hjemby i England, og så fik jeg et job der. Jeg har altid respekteret japanernes tilgang til produktion og respekt for deres kunder. Dengang handlede det om at afmystificere japanerne og deres biler for briterne."

2.

Dengang var det et japansk bilmærke. Betragter I jer stadig sådan?

"Vi plejer at sige, at vi er en global koncern med rødder i Japan. Industrien ændrer sig hurtigt, så vi er også nødt til at ændre os."

Mark Adams, Toyota
Mark Adams, vicepresident Toyota Europe © PR

3.

Volkswagen vil investere 150 mia. kr. i elektrisk mobilitet frem til 2030. Hvor står Toyota?

"Vi er mange, mange år inde i elektrificeringen. Vi har solgt hybrid- og elektrificerede biler lige siden jeg kom til Toyota i 1992. I maj 1992 så vi den første prototype til Prius, og den grinte vi af. Der var da ingen, der ville have sådan én, sagde vi. I dag er mere end 40 pct. af vores salg i Europa hybridbiler, og andelen er godt på vej til 50 pct. Med hver ny generation kommer der mere rækkevidde på ren elektrisk drift. Batteridrevne drivliner kommer til at fylde mere og mere, men der skal stadig et gennembrud til på udviklingen af batterier, før rene elbiler kan levere tilstrækkelig rækkevidde. Det er her, vores hybridbiler kommer ind i billedet. Med hensyn til tidsplanen, så kommer elbilerne, når de kommer."

4.

Hvad siger du til Volkswagens plan?

"Det er ikke Toyotas strategi at melde ud med store femårsplaner med beløb på investeringer og datoer og navne på kommende modeller, og vi bryder os ikke om at kommentere konkurrenternes planer. Vi vil hellere tale om vore egne. Vi udvikler os hele tiden, og arbejder på hybridløsninger, der kan bruges i hverdagen. Vi tror på, at halvdelen af vores produktion vil være hybridbiler i 2020. Glem heller ikke biler med brændselscelle. Brintteknologien er meget lovende, og vil også finde fodfæste i de kommende år. Brint har jo den fordel, at det kan bruges til at opbevare energi. Med al den vindmøllestrøm, I har i Danmark, er det oplagt at fokusere på miljøvenlige energiformer som brint."

Toyota i-Concept
2017 Toyota i-Concept

5.

Hvornår kommer brintbilen ned i pris?

"Feedback fra dem, der kører Toyota Mirai, er meget positiv, og det er vigtigt, at den kører som en almindelig bil. Du skal ikke lære at køre bil på en ny måde – du kører bare. Infrastrukturen til brint skal være på plads, og vi skal bygge flere brintbiler, så prisen kommer ned. Vi har bygget ca. 3700 eksemplarer af Mirai, og målet er at bygge yderligere 30.000 stk. de kommende år."

6.

Hvordan kombinerer man elektrificerede biler med passion?

"Jeg vil nødigt tale om konkurrenter, men jeg har prøvet elbiler, der var særdeles hurtige og havde masser af passion. Vi udvikler en hybriddrivline med højere ydelse, der skal anvendes i kommende sportslige modeller. Da jeg var dreng, havde vi også elbiler – de hed mælkebiler. Der er nogle, der forbinder elbiler med 1960’ernes ’milk vans’, men moderne elbiler står jo for noget helt andet: Power, acceleration og en rækkevidde, der gør bilen anvendelig i hverdagen."

Toyota i-Concept
Toyota i-Concept

på Tokyo Motor Show 2017 viste Toyota fornylig deres vision om en fremtidig familiebil, som man ikke ejer, men tilkalder, når man har brug for den.

7.

Hvornår kommer den næste Supra?

"Alt går efter planen. Officielt er platformen færdigudviklet, og Toyota tester nu prototyper. Navnet kan jeg ikke sige noget om, men der kommer en performance sportsvogn med hybriddrivline fra Toyota-koncernen, ja."

8.

Bliver den fed?

"Ja, det gør den!"

Toyota GR HV Concept
2017 Toyota GR HV Concept

GR HV Concept er en forsmag på en kommende sportsvogn fra Toyota med hybriddrivline.

Måske er du interesseret i...