Volkswagen I.D. Crozz
Volkswagen I.D. Crozz

Elbilen VW I.D. Crozz kommer om tre år med en rækkevidde på over 500 km. Med de nuværende bilafgifter vil den være usælgelig i Danmark.

© Newspress

Kommentar: Nye elbilafgifter vil ikke gøre en hujende fis til forskel

Nu får vi endnu en hjælpeløs og bureaukratisk tilføjelse til registreringsafgiftsloven, der er kommet til verden i et mødelokale laaaangt fra virkeligheden, skriver en olm Steen Bachmann i Bil Magasinet.

14. juni 2017 af Steen Bachmann

Regeringen, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre vil afskaffe registreringsafgiften på elbiler, fordi salget er gået i stå. Glimrende, det var da også helt tosset at lægge afgifter på en biltype, som først var ved at få fat herhjemme. Det er dejligt at se, at forligspartierne bag afgifterne indrømmer en fejl, så lad os nu komme videre og give elbil-branchen stabile rammer og en reel chance.

Næ, hov, vent, NEEEJ! Klamphuggere, lusede amatører og socialdemokrater: Afgiften bliver ikke afskaffet, det er stigning i afgiften, der bliver udskudt. WTF?

Glasfiberkiste og blybatterier

Jeg har testet samtlige elbiler på det danske marked de seneste 10 år. Fra den ældgamle Ellert, der er en glasfiberkiste på hjul, over Peugeot 106 med de tunge blybatterier og til de spøjse trillinger fra Peugeot/Citroën/Mitsubishi, der var sjove i byen, men alt for dyre til, at andre end kommuner ville købe dem. 

I 2009 kørte jeg den første Tesla Roadster, som var en knusende hård, lav og latterlig hurtig elbil baseret på en Lotus Elise.

Bil Magasinet videotest fra 2009: Tesla Roadster Sport er ufattelig hurtig

I 2013 skete der noget vildt. Jeg havde fornøjelsen af at låne den første Tesla Model S, der kom til Danmark, og vi satte den på forsiden af Bil Magasinet som den første elbil nogensinde

Endelig var her en batteridrevet bil, der kunne bruges som en almindelig bil uden at have rækkeviddeangst med som ufrivillig passager.

e-Golf med rækkevidde på 90 km

Så kom den famøse juleferie i hård frost, hvor jeg kørte til familien i Jylland i en fuldt opladet VW e-Golf, og ikke engang var nået fra København til Ringsted, før Golf’en skreg på strøm

Jeg kørte 100 km/t med verdens letteste speederfod, men lige lidt hjalp det: Turen fra København til Skanderborg tog over fem timer med talrige opladninger på bundfrosne rastepladser, og mine unger frøs. På tilbagevejen forlangte de en Tesla til næste elbils-langtur, ellers ville de ikke med.

Volkswagen e-Golf: 3,5 time for at køre 200 km på motorvej

Her i vinter har jeg blandt andet kørt Renault Zoe med et nyt og kraftigere batteri. Renault lover en rækkevidde på op til 300 km, og i byen er den kvik og fungerer fint.

En Zoe kostede før de nye afgifter det dobbelte af en Clio med benzinmotor. Nu er den faldet op til 40.000 kr. Men en bil, der ikke engang kan køre 110 km i ét stræk uden, at man kommer i problemer og må finde en oplader, er latterlig. I hvert fald til dén pris.

BMW til 400.000 kr. gik i nødprogram

BMW har et svar på rækkeviddeangsten med den fikse i3 med turforlænger. Den har også fået et kraftigere batteri, og når det er tomt for strøm efter ca. 150 km, går en lille motorcykelmotor i gang i bagagerummet, som laver strøm, indtil man når den næste oplader. 

Under min test gik den i nødprogram med 90 km/t, da batteriet løb tør. I en bil til 400.000 kr.!

Elbilerne er stadig ikke gode nok som alternativ til almindelige biler, men de er godt på vej. 

I mellemtiden findes der et kraftigt stigende udvalg af hybridbiler, som bliver bedre og bedre. De bliver desværre beskattet efter værdi fra fabrikken, så jo mere avanceret og miljøvenlig teknik, des højere afgifter.

4.997 elbilkøbere efterlyses

Det politiske modtræk til det manglende salg af elbiler er nærmest idiotisk. Det er noget med, at de første 5.000 elbiler slipper med den lave afgift på 20 pct. I første kvartal af 2017 er der solgt tre (3!) elbiler til private købere på 20 pct., så hvor de næste 4.997 købere skal findes, ved jeg ikke.

Oveni kommer der ENDNU et teknisk og uforståeligt fradrag i registreringsafgiftsloven, der skal få folk til at købe små og ubrugelige elbiler, men endelig ikke Tesla’er, for så bliver de røde partier jo sure.

Jeg kan snart ikke mere.

Kilde: Bil Magasinet nr. 309, juni 2017

Hvad er der sket siden sidst?

* I april 2016 fik denne skribent en forbløffende oplevelse på et seminar om sikkerhed i biler i Ørestaden i København. 

* Her blev det dokumenteret af Rådet for Sikker Trafik, at den danske stat ville kunne spare 21 mia. kr. i direkte målbare omkostninger frem til 2020 ved at indføre den seneste sikkerhed i biler og dermed undgå mange trafikulykker. 

* Svaret fra de tre medlemmer af Folketingets Transportudvalg var: Hvor skal pengene så komme fra?

Måske er du interesseret i...