Kommentar: Jobansøgning til Skat

Bil Magasinets journalist, Steen Bachmann, mener, at de danske bilafgifter nu er så idiotiske, at staten får det samme ind i afgifter på en VW Up, som den svenske stat får ind på en Volvo V70

27. marts 2014 af Steen Bachmann

Min kollega på Ekstrabladet Biler, Anders Berner, indledte året med en føljeton i sin avis om de danske bilafgifter. Anders fik FDM til at regne på, hvor meget den danske og svenske stat i gennemsnit får ind i afgifter på de 10 mest solgte biler. Det viser sig, at den gennemsnitlige indkomst fra registreringsafgift og moms på Top 10 i Danmark og Sverige bidrager nogenlunde lige meget til statskasserne. Der er ingen registreringsafgift på biler i Sverige, så hvordan kan det være?

Ifølge FDM havde de 10 mest solgte biler i Danmark i oktober 2013 en gennemsnitlig udsalgspris på 109.000 kr. Når man medregner fradrag for sikkerhedsudstyr og lavt brændstofforbrug (som er en del af det lovmæssige rod, Registreringsafgiftsloven har udviklet sig til), betyder det, at hver køber har bidraget med cirka 48.000 kr. i registreringsafgift og moms. Hvad så med verdens højeste bilafgift på 180 pct.? Jamen, den gælder ikke for mikrobilerne. Op til 80.500 kr. betales der kun 105 pct. i afgift, og derfor ender en typisk VW Up på under 50.000 kr. i afgifter. I Sverige er Volvo V70 den mest solgte bil. Her betales der ikke registreringsafgift, og momssatsen er 25 pct. Basisprisen for en V70 hos en svensk Volvo-forhandler er 236.880 danske kroner, hvoraf momsen udgør 47.376 kr.

Det betyder altså, at den danske og svenske stat næsten på kroner og ører får lige så meget ind i afgifter på de mest solgte bilmodeller. Dét, mine Damer og Herrer, er idiotisk - både med hensyn til den danske stats afgiftsprovenu og for bilisterne, som kompenserer for det høje afgiftstryk ved at købe mikroskopiske biler på lav afgift. ­

Har varslet ændringer siden 1987
Lovgivningen er komisk, så man skulle tro, der ville eksistere et politisk pres for at lave den om? Det gør der.

Siden 1987 har samtlige danske skatteministre svaret bekræftende på, at en større omlægning af bilafgifterne er lige på trapperne. “Vi skal lave et system, der mindst halverer registreringsafgiften, og jeg vil mene, at det også er et ganske ambitiøst mål, når man kigger på, hvor stor registreringsafgiften er i Danmark,” sagde daværende skatteminister Kristian Jensen (V) til Ritzau i 2009. Siden skete der intet.

Den nuværende S/R-regering skriver i sit regeringsgrundlag, at den vil “fremsætte forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler.” Yeah, right.

Her er mit lovforslag
Jeg foreslår, at vi finder andet arbejde til de embedsmænd og DJØF’ere, der har som livsprojekt at skrive rapporter, bekendtgørelser og “virkemiddel-kataloger” (sidstnævnte ved jeg ikke engang, hvad er). Jeg er sikker på, at det statslige kontrolapparat Jobnet kan assistere med at finde ny ansættelse, og ønsker jer held og lykke.

I stedet foreslår jeg, at man ansætter mig som specialkonsulent for oprydning efter fem årtiers lovsjusk og indførsel af fair bilafgifter. Jeg er tilfreds med en halv departementchefløn og fem ugers ferie, og ser hverken manglende uddannelse i statsforvaltning eller talblindhed som en hindring for at varetage stillingen.

Jeg køber en makulator (på udlæg), og går i gang med at makulere den nuværende lovgivning om afgift på biler. Alt ryger ud.

Den nye lovgivning kan stå på ét stykke papir, og jeg skal gerne skrive den selv. Den går ud på, at alle personbiler i Danmark fra 1. januar 2016 bliver beskattet med en registreringsafgift på 105 pct. (varebiler slipper med halv afgift). Der bliver ikke noget hurlumhej med afgift på moms og moms på afgiften: Du skal betale moms på en bil lige som på alle andre varer, men naturligvis skal du ikke betale moms af en afgift eller omvendt. Forsikringer, finansiering, leasingydelser og brændstof pålægges også en flad afgift på 105 pct., så det eneste bureaukrati, der bliver tilbage, er kørselsgodtgørelse: Den fastsættes hvert år af FDM i forhold til, hvad det koster at eje en bil (jeg ringer selv til dem og får tallet).

Du vil importere en lettere brugt BMW 535d Touring fra Tyskland? Fint, afgiften er 105 pct. Du har fundet en klassisk Mustang i USA? Godt, så bliver afgiften 105 pct. Du har fået tilbudt en firmabil af din arbejdsgiver? Fint, det finder I selv ud af (sålænge der betales 105 pct. i afgift). Hvor svært kan det være?

Du vil stadig skulle betale afgift på din nye Golf (105 pct.), men hvilken motor, den har, og hvor langt den kører på literen, er staten uvedkommende. Køber du en ny Up, vil den koste cirka det samme, som i dag (medmindre forhandlerne begynder at tage bare en lille avance for deres produkter), og køber du en ny Volvo V70, bliver den cirka 125.000 kr. billigere.

Tudefjæs-koret er klar: Uha nej, så får de rige jo råd til større biler? Svaret er, at det må de selv om. Sålænge de betaler 105 pct. i afgift. 

Kilde: Bil Magasinet nr. 270

Måske er du interesseret i...