© bilmagasinet.dk

Invalidevogn i Det grønne Helvede

Han har brugt en halv mio. kr. på sin Brabus-tunede Mercedes Viano ... og bruger resten af sine penge på Nürburgring!

27. november 2012 af Bil Magasinet

Varmen er intens i kabinen på den store sorte Mercedes Viano, som tordner afsted på Nürburgring i Tyskland. V6-motoren på tre liter sluger diesel i et højere tempo, end en Brøndby-fan drikker guldøl, og for at sikre tilstrækkelig køling til de 250 heste er varmeapparatet skruet op på maks.

På vej ned ad bakken ved Foxhole-sektionen brager den 2,5 tons tunge bil afsted med en hastighed på 203 km/t målt på GPS, før chaufføren træder hårdt på bremsen og høvler farten af senere og hurtigere end en Mini Cooper, der må vige i frygt. Det kræver mod. Og mod er det stof, der driver manden bag rattet til at tvinge sin store bus rundt på den berygtede Nordsløjfe i et tempo, så han efter kun 11 omgange nåede en omgangstid på 9 minutter og 38 sekunder.

En tid som burde imponere folk, der selv har prøvet kræfter med Det Grønne Helvede, som banen bliver kaldt, fordi den er fyldt med blinde sving og omgivet af tæt skov. På Bil Magasinet har vi hørt utallige historier fra folk, som prøver at erobre den legendariske Nürburgring, men en tirsdag i september modtog redaktionen en mail fra 35-årige Christian Haahr Andersen, som fik os til at spærre øjenene op.

Kørte galt i gammel Colt
For 15 år siden var Christian nemlig ikke en modig chauffør. Han var derimod overmodig. Efter en heftig nat i byen med alt for meget druk og fest, satte han sig bag rattet af sin Mitsubishi Colt for at køre hjem. En tur Christian vil blive mindet om resten af livet. 21 år gammel og ude af fokus et sekund. Et alt for voldsomt udslag med rattet sendte bilen i skred, og den endte med at rotere fire gange i luften, før den ramte jorden første gang, har vidner senere fortalt. Ingen andre kom til skade ved soloulykken.

Christian vågnede op i respirator, og her kæmpede han for sit liv de følgende måneder. Han klarede sig igennem men har i dag lammelser især i højre side af kroppen.

”Lammelserne betyder, at jeg ikke længere kan dreje på et gashåndtag på en motorcykel eller træde på en almindelig speeder,” forklarer Christian og tilføjer: ”På den måde har jeg fået det perfekte handicap til at holde mig i live. Det er naturens egen tændingsbegrænser for mig.”

I dag er speederen på den Brabus-tunede Mercedes placeret i venstre side, så al betjening foregår med venstre fod. Gearkassen er automatisk, og bilen er indregistreret som invalidevogn.

Læs hele Christians fantastiske historie og se de vilde billeder i Bil Magasinet nr. 255, der er i kioskerne nu til 54,95 kr.

Klik på forsiden, og få en forsmag mere på magasinet:

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...