Bilen? Den fikser vi da selv

Hvad stiller du op med timepriser på op mod 1.000 kr. på værkstedet? Du kan jo bare lave bilen selv!

6. april 2014 af Anders Richter

Mine sidste SU-kroner røg over disken hos en automekaniker. Han skulle jo have lidt for sit arbejde med at skifte gearkassen på min gamle Volvo Amazon fra en standard 4-trins til en anden, der var udstyret med noget så kompliceret som et overgear. Jeg kan huske, at smilet gik fra øre til øre, og jeg glædede mig bare til at få nøglerne igen, så jeg kunne køre ud i sommerlandet i min gamle Amazon.

Men så snart den ellers flinke mekaniker åbnede munden, forsvandt glæden så hurtigt, som solstrålerne forvandlede sig til sommerregn: “Alt gik godt, men vi kan ikke få Volvo’en til at gå i tredje gear...”, og jeg vidste godt, hvad den besked betød. Gearkassen skulle af igen for så at blive skilt ad, så de kunne finde fejlen, men der var lige ét problem: Jeg havde ikke flere penge.

Så jeg måtte køre derfra og i en god måneds tid holde mig til alt andet end tredjegearet.
Måneden efter, da der igen kom SU-kroner ind på kontoen, havde jeg brugt samtlige skoletimer i gymnasiet på at finde ud af, hvordan jeg kunne løse problemet. Jeg læste værkstedsmanualer, gennemgik tekniske tegninger og prøvede at forstå, hvor problemet lå, og pludselig fandt jeg løsningen. Men jeg havde stadig ikke råd til at hyre en mekaniker. Så med et par hundrede kroner på lommen og et bagagerum fyldt med værktøj kørte jeg på landet, hvor jeg havde hørt om et sted, hvor man kunne leje en lift og lidt værktøj, hvis man skulle få brug for det.

Ankommet på adressen blev jeg mødt af en korpulent herre iført overalls. Han kiggede undrende på mit lange hår (jeg ved det godt, men det var altså smart i gymnasietiden) og spurgte, hvad jeg skulle lave ved bilen? Gearkassen skulle ud og derefter skilles ad for at komme ind til en lille kugle, som sad i klemme, hvilket gjorde, at den ikke kunne gå i tredje. Nårh ja, og så skulle det hele samles igen. Jeg husker stadig det mørke basgrin, han brød ud i, hvorefter han tilbød mig en god pris, hvis jeg lejede liften i en uge. Fire timer senere var det mig der lo, da jeg kørte ud derfra og gik fra første til tredje gear.    

Selvtillid og kedelige bøger om teknik
Det var den dag, jeg fandt ud af, at du ikke nødvendigvis altid behøver at køre til mekanikeren med din bil, hvis der opstår et problem. Siden da har jeg levet efter devisen: Alt kan laves selv, så længe du tror på det - og læser kedelige bøger om teknik...

I den senere tid har et par oplevelser gjort, at jeg er blevet endnu mere sikker i min sag om, at det er en god idé selv at holde sin bil kørende. I hvert fald hvis man som jeg har valgt at leve et liv med ældre køretøjer. Det første var en undersøgelse fra Autobutler, som kom frem sidste år. De havde undersøgt timepriserne på 825 autoværksteder rundt om i landet. De dyreste værksteder, som stort set alle lå i Storkøbenhavn, hvor jeg bor, kørte med priser på op til 956 kr. i timen! Altså helt ærligt, at skrue på en bil er jo ikke raketvidenskab, og det bliver kun værre, når du begynder at medregne fortjenester på reservedele og ikke mindst olieprodukter.

Det næste var, da min Porsche 944 Turbo sidste år begyndte at dryppe olie fra svinghjulet, hvilket var et større problem end først antaget. Stort set hele bilen skulle skilles ad for at skifte en enkelt pakning, og da vi så kom frem til koblingen, fandt vi ud af, at den også skulle skiftes. Ifølge flere 944-eksperter var det en reparation, som selv professionelle skulle bruge omkring 20 timer på. Så kan du selv få lov til at regne det endelige resultat ud, når du lægger en kobling til 7.000 kr. samt diverse andre udgifter oveni. Var jeg gået til en Porsche-mekaniker, ville jeg være blevet flænset så groft, at jeg ikke engang ville have råd til benzin. I stedet meldte jeg mig ind i en Porsche-værkstedsklub på Sjælland, hvor et halvårligt medlemsskab koster 800 kr., og så kunne jeg bruge lift og specialværktøj, lige så tosset jeg ville.

Jeg kan sagtens forstå, at folk kører til mekanikeren, hvis de har en nyere bil, hvor der er en garanti, som skal opretholdes, et stort kørselsbehov eller at stemplerne i servicebogen betyder noget for bilens værdi. Men hvis du har en ældre bil, hvor de ting er ligegyldige, så køb en værkstedshåndbog og prøv at se, om du ikke kan fikse de fleste ting selv. Ikke nok med, at du beholder flere kroner i din egen lomme, som du så kan bruge på andre køretøjer, du opnår også en enorm glæde ved at gøre tingene selv.

Kilde: Bil Magasinet nr. 271

Måske er du interesseret i...