Bil Magasinet bag dørene hos Lamborghini

Får eksklusiv adgang til Lambos helt nye fabrik og giver dig den komplette historie om Aventador LP700-4

14. marts 2011 af Bil Magasinet

Lamborghini var kommet til en korsvej. Murciélagos chassis tjente efterhånden bare som respirator for italienernes aldrende stolthed, den monstrøse, men gammeldags 6,5-liters V12-motor. Al dens brutale charme til trods, var den teknologisk set forhistorisk. Hvad Lamborghini havde brug for, konstaterede bossen, Stephan Winkelmann, var et generationsskifte, der sprang én generation over.

Det står klart i samme øjeblik, den tunge dør for trykkammeret glider til side, og vi står ansigt til ansigt med den nye Aventador LP700-4. Som den står der, lav, bred og ildevarslende ligner den en atomar torpedo, klar til at skabe ødelæggelse. Den signal-orange lakering skinner i det blanke fabriksgulv. Lamborghini har bygget en ny 5.400 m² kulfiberfabrik i Sant’ Agata for at kunne producere Aventador, og vi er blevet lukket indenfor for at se nærmere på italienernes teknologiske mesterværk.

Den splinternye V12-motor er med et slagvolumen på 6.498,5 cm³ i grove træk lige så stor som Murciélago-motoren, men alle ligheder stopper der. Krumtappen er anderledes, topstykket er anderledes, boring og slaglængde er anderledes. Fire gasspjældshuse hjælper med at nå 700 hk ved 8.250 o/min og 690 Nm ved 5.500 o/min. Der er tale om en voldsomt overkvadratisk maskine (boringen er markant større end slaglængden: 95,0 x 76,4 mm.) med tørsumpsmøring. Med en vægt, der ringer ind på 235 kg, er den nye motor 18 kg lettere end forgængerens, den sidder 60 mm lavere i chassiset, og den har endda differentialehuset støbt direkte på enden af blokken.

Læs resten af den tekniske gennemgang og få hele den fantastiske historie om den nyte Lamborghini i Bil Magasinet nr. 235.


I samme magasin kan du også glæde dig til:

Nyheder
Reportage fra Genève-udstillingen, der var fuld af begejstring (og fede biler!).

Mig & Min Bil
Nyhed: Se læsernes egne biler. Denne gang med en bil, som er noget ud over det sædvanlige: En original (Opel) Lotus Omega med biturbo og 377 hk

Premiere
Bil Magasinets første indtryk bag rattet af:

* BMW 6-Serie Cabriolet
* Lexus CT200h
* Honda Jazz Hybrid
* Peugeot 508
* Toyota Verso-S
* Ford Focus

Audi RS5 vs. RS4
Kan den nye über-Audi følge med sin legendariske forgænger? Søren Juul undersøger sagen på en forrygende dag på Sturup Raceway - og supplerer med flot billedserie

De bedste af de sidste
Steen Bachmann ser nærmere på de sjoveste “final edition”-modeller

Testsektionen

Sjove dieselbiler
Thomas Brixen tester to pendlerbiler med GTI-gener fra VW og Alfa Romeo: Golf GTD og Giulietta i ny 170-hestes version

Stortest: BMW X3 & co.
Thomsager undersøger, om BMW’s nye SUV har, hvad der skal til for at slå Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK

På Gaden
Redaktionens testbiler siden sidst. Chefen kører sidelæns i en Subaru, Lange kigger en Corsa i øjnene, og Bachmann falder for en højbenet Saab

Brugttest: VW Tiguan
Den er skruet godt sammen, men du får dælme også lov at betale for sagerne

Guide til sommerdæk
Hvilke dæk skal du vælge? Bil Magasinet giver dig det forkromede overblik

Klassiker
Thomsager deltager i den officielle parade til Goodwood i en åben E-type for at fejre modellens 50-års jubilæum.











Bil Magasinet nr. 235 er på gaden torsdag 17. marts til 49,95 kr.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen