Alfa-ejer: Det er den bedste bil, jeg har

Klaus kan ikke finde bedre bil at køre i end sin Alfa Romeo Brera 3,2 Q4 - på trods af de små særheder

19. februar 2014 af Bil Magasinet
I det nye Bil Magasinet marts 2014 kører vi brugt Alfa Romeo Brera. I forbindelse med artiklen fik vi en vurdering af bilen fra en dansk alfist, der har ejet en Brera i snart fem år:
 
Jeg vil gerne give lidt input vedrørende min Brera 3.2 Q4 fra 2006, som jeg har været ejer af siden 2009. Jeg har haft en Alfa Romeo 1750 GTV fra 1969 i nu 30 år samt en 1300 GT knækfront fra 1967 i ca. 6 år. Herfra starter min interesse for Alfa Romeo, og af moderne biler har jeg haft et par 156’ere og nu Brera’en. 
 
En Brera køber man vist med hjertet. Den har et fantastisk flot design som jeg glæder mig over hvergang jeg ser på den. Den har lidt af af det samme tidsløse klassiske design over sig, som de Bertone-modeller, jeg har. Jeg har sænket min og fået 18 tommer fælge på, det giver lige prikken over i’et. Min kone siger den i profilen ligner en Ferrari FF/F12, og det er jo ikke så ringe, specielt når det så må være Ferrari’en der ligner Brera’en, da den kom først.
 
 
Jeg har hørt nogle få ytre sig om, at bilen skulle være for tung med sine ca. 1,6 tons. Jeg mener derimod at Brera’en har glimrende performance og køreegenskaber. Nogle er også religiøse omkring Busso-motoren som den eneste rigtige. Jeg synes, nu Holden-motoren gør det rigtig godt. Der er en god, men dog lidt diskret, brummen fra motor og de 4 afgangsrør. Nogle gange må jeg slukke radioen for at nyde det. Jeg savner heller ikke moment, man kan jo faktisk cruise rundt i 5-6 gear helt fra 50 km/t og opefter.
 
På landevej er den klippestabil i styretøjet, hvor tyngden gør gavn på lange træk til f.eks. Italien. Man bliver ikke træt af at køre i den bil. På Knutstorp klæber den sig til banen med sit 4-hjulstræk og er svær at provokere til udskridninger. Sammenlignet med de baghjulstrukne Bertoner er den måske lidt kedelig og forudsigelig, men i det daglige er det jo en sikkerhed. Specielt i snevejr kommer 4-hjulstrækket til sin ret, hvor den bare trækker igennem og styrer perfekt - en sikker fornøjelse. 
 
 
Slutteligt er den både komfortabel og anvendelig. Det er en behagelig og komfortabel bil til lange ferieture, men klarer også det daglige pendleri til storbyen. Bagagerummet er faktisk stort og anvendeligt og klarer 16-17 kasser vin sammen med feriebagagen. Bagsædepassagerer har det dog meget trangt, omend kortere ture kan klares. Svigerforældrene overlevede en t/r til Berlin på en lang weekend.
 
 
Det var de gode sider - har den nogle dårlige?
 
Når man vælger en Brera, er det som sagt mest med følelserne, og så fortrænger man det fornuftige og en dårlig benzinøkonomi med gennemsnitlig 7-8 km/l. Det bliver bare en accepteret forudsætning og præmis - sådan er det bare. De almindelige sliddele er dyrere på specialbiler hvilket også gælder her.
 
Så er der en temmelig dyr konstruktions- eller samlefejl, hvor bundkarret skal tages af for at skifte en føler til olietemperaturen. Det er der bare ikke plads til, da 4-hjulstrækket fylder og er i vejen, og så må man løfte motoren op. Det tager 2 mand 2 dage og listeprisen er 26.000 kr., hvor føleren koster ca. 1.500 kr.
 
Ophænget og gummipakningerne til kardanakslen slides hurtigt grundet de store påvirkninger. Desværre skifter man ikke bare gummipakningen men hele kardanakslen, - det koster også lige 25.000 kr. Derfor bliver det en dyr fornøjelse at holde kørende, når de større reparationer sætter ind. Men sådan er det nok også med andre biler. 
 
Den vil blive meget svær at undvære - jeg kan ihvertfald ikke finde noget bedre at køre i. 

Med venlig hilsen,

Klaus Hahn

 

Læs artiklen med de brugte coupéer i Bil Magasinet nr. 270, der er i kioskerne nu!

 

 

 

Mere

Måske er du interesseret i...