Skoda Citigo Ambition 1,0 75 5d

Skrevet 2. maj 2012 af Jens Høy. Foto: bilmagasinet.dk

Skoda har fået ordre om, at Citigo skal være mere praktisk end søster Up. Reelt er der ingen forskel

Se mere om: skoda, citigo

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Skoda univers.

Skoda

VW Up er den storbysmarte og Skoda Citigo den praktiske og snusfornuftige. Sådan er indtrykket af første møde med Skoda Citigo i både 3- og 5-dørs udgave. Eller rettere, sådan vil Skoda gerne have os til at opleve bilen ...

Vi kører Skoda’en på tørre veje omkring Lissabon, og opgaven er bunden: Hvordan adskiller Citigo sig fra VW Up? Svaret kommer allerede det øjeblik, jeg smækker kufferten i bagagerummet. Hov, bagklappen er ikke som i Up med mørkt glas, der forsætter næsten ned til stødfangeren.

I stedet har Skoda en helt almindelig klap, og hvor håndtaget på VW er emblemet, der elegant vipper og åbner låsen, ja så byder Citigo på en knap af den gammeldags type, hvor tommeltotten trykker knappen ind, og pegefingeren løfter klappen op.

Skoda vil så gerne differentiere sig fra Up ved at være mere praktisk, så derfor er klappen til handskerummet designet med en indbygget klik-ud-indkøbsposeholder, og på instrumentbrættet er der monteret en lille clips, hvor Skoda synes, vi skal sætte et foto af vores kæreste, hund eller hvem, vi nu gerne vil mindes om, mens vi triller rundt i byen.

Fornuftigt bagsæde
Skoda har også valgt at forsyne sæderne med et lille net, hvor der er plads til en vandflaske og en Mars-bar. Det ligner et desperat forsøg på at være praktisk. Man kan næste fornemme den langtrukne brainstorm, der er gået forud en sen aften inden produktionsstart!

Adgangen til bagsædet er let i den 5-dørs, og man sidder fornuftigt på bagsædet, der har plads til to voksne.

Præcis som i Up kan ruderne ved bagsædet ikke rulles ned men er af den primitive klap-type, som også sidder i konkurrenten Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107. Ved forsæderne er eldrift standard.

Sæderne er ens i de to biler, men i instrumenteringen slipper vi ikke for den kedelige Skoda-typografi med grå tal på sort bund. Det ser trist ud, og instrumenterne er svære at aflæse i dagslys. Det samme gør sig gældende for det lille infodisplay under speedometeret. Her bruger Skoda en gammeldags skærm-teknik, og resultatet er, at gearskifteindikatoren er næsten usynlig.

Set direkte forfra er vigtigste forskel fra Up det nye Skoda-logo, der har sendt den grønne farve på fortjent efterløn og nu ser mere moderne ud med blankt logo på sort bund. Fra siden er der en lille designmæssig forskel til Up på den 3-dørs version, mens de 5-dørs er identiske bortset fra logo og bagklap.

Priserne begynder helt nede ved 84.900 kr. for en 3-dørs Active med fjernbetjent centrallås, højdejusterbart førersæde, sikkerhedssystemet City Safe Drive, el-ruder foran og radio. Aircon koster 5.000 kr., og skal du have både aircon og fem døre, ender prisen på det samme som VW Up, nemlig 100.000 kr. Næste udstyrsniveau, Ambition, har bl.a. aircon og splitbagsæde som standard.

Citigo har dansk premiere i weekenden 2-3 juni 2012.

Kilde: Bil Magasinet nr. 248, maj 2012

Skriv en kommentar

Skoda Citigo Ambition 1,0 75 5d

Motor
R3, 999 cm3, 12V

Ydelse 
75 hk ved 6.200 o/min
95 Nm ved 3.000 o/min

0-100 km/t
13,2 sek.

Topfart
172 km/t

Forbrug EU-miks
23,8 km/l

Årlige afgifter
560 kr.

Mål L/B/H
354/164/149 cm

Vægt/last/påhæng
940/350/0 kg

Bagagerum
251-951 liter

Dæk
165/70R14T

Pris
109.990 kr.

Mest læste

De sjoveste slogans fra trafikken
Bil Nyheder 17. dec 2014

Vi bad vores Facebook-fans indsende de sjoveste slogans, de har mødt i trafikken. Se dem her.

Kommentarer

En gave, der holder!

Seneste

Et super tilbud


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud