Avanceret undervogn til Det gule Lyn

Skrevet 1. maj 2012 af Bil Magasinet. Foto: bilmagasinet.dk

Astra OPC får en avanceret undervogn med mekanisk spærredifferentiale og justerbare støddæmpere

Se mere om: opel, astra, opc

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Opel univers.

Opel

Opel har udviklet en særlig high performance undervogn til Astra OPC med såkaldte HiPerStrut (High Performance) fjedre og støddæmpere fra ZF Sachs, mechatronic FlexRide justérbar undervogn, mekanisk spærredifferentiale og Brembo bremser. For at sikre effektiv overførsel af motorens 280 hk og 400 Nm drejningsmoment er bilen udstyret med 19” alu-fælge med Pirelli dæk i størrelsen 245/40.

FlexRide affjedring tilpasset af OPC afdelingen
Mechatronic FlexRide undervognen er udviklet specielt til bilen af Opels OPC afdeling. Systemet gør det muligt at vælge mellem tre forskellige køreindstillinger. Standardindstillingen er et kompromis mellem komfort og sport uden at give køb på bilens dynamiske egenskaber gennem sving. Trykkes ”Sport” knappen ind, bliver affjedringen fastere med mindre krængning gennem sving og en mere direkte styring.

Den mest kompromisløse indstilling af undervognen hedder “OPC”. Her bliver styringen endnu mere kontant, speederen reagerer hurtigere, og affjedringen strammes yderligere op, men med hurtig og relativ blød re-bound af støddæmperne, så hjulene hurtigt genvinder kontakt med vejbanen efter en ujævnhed - uden at bilen opleveres som ukomfortabel. Bilens krængning minimeres yderligere i OPC indstillingen.

Sammenlignet med Astra GTC 1,6 med 180 hk har ingeniørerne øget stivheden i fjedrene med godt 30 procent og sænket bilen yderligere én centimeter, så bilens tyngdepunkt kommer endnu tættere på vejbanen. For at øge præcisionen i affjedringen er gummibøsninger og bagaksel gjort stivere.

ESC kan de-aktiveres
ESC-systemet har tre indstillinger:

* Standard er til hverdagskørsel
* Competetive hæver grænsen for, hvornår systemet griber ind, men hvis en farlig situation opstår, mens bilen køres på kanten af, hvad der er muligt, griber ESC-systemet ind
* ESP Off - det gøres ved at holde knappen nede mere end fem sekunder - kobler ESC-systemet helt fra.

Drexler spærredifferentiale øger stabiliteten
For at sikre en effektiv overførsel af kræfterne fra forhjulene til vejbanen er Astra OPC udstyret med et mekanisk flerpladet Drexler spærredifferentiale. Drexler Motorsport differentialet er belastningsafhængigt - det låser under acceleration for at forhindre hjulspind og låser op under deceleration for at ESP og ABS systemet kan arbejde.

 

En halv million Insignia'er
Opel har netop rundet en halv million producerede Insignia på fabrikken i Rüsselsheim, hvor Opel bygger alle tre karrosserivarianter. Insignia nummer 500.000 var en hvid Sports Tourer med 195 hk dieselmotor. Af de 500.000 Insignia er de 7.600 solgt til danske kunder. I Danmark er 68 procent Sports Tourer, 22 procent 5-dørs og 10 procent 4-dørs. Opel Insignia blev kåret til Car of the Year 2009 i Europa. 

Skriv en kommentar

770 robotter bygger Astra

Opel Astra og Insignia bygges på Opels store fabrik i Rüsselsheim. Her er 770 fuldautomatiske robotter programmeret til at holde styr på tre forskellige Insignia-karrosserivarianter, den 5-dørs Astra og de mere end 9.000 dele, der bruges til Insignia og Astra. 3.000 bilarbejdere er beskæftiget på produktionslinjen, og de arbejder normalt i to-holds skifte. Kapaciteten er 60 biler i timen svarende til 860 biler om dagen.

Mest læste

De sjoveste slogans fra trafikken
Gallerier 17. dec 2014

Vi bad vores Facebook-fans indsende de sjoveste slogans, de har mødt i trafikken. Se dem her.

Kommentarer

En gave, der holder!

Seneste

Et super tilbud


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud