Test: Ny 3-serie vs. gammel M3

Skrevet 16. mar 2012 af Thomas W. Brixen. Foto: bilmagasinet.dk

Vi lader den nye 335i gå 12 omgange mod den regerende mester, BMW M3. Hvem vinder?

Se mere om: bmw, m3

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Bmw univers.

BMW

Det ligner umiddelbart en lige så ulige kamp, som da en slasket Super-Brian mødte toptrimmede Mike Tyson i bokseringen tilbage i 2001. BMW 335i med 3-liters rækkesekser og 306 turbo-hk, automatgear og Sport Line-udstyr møder BMW M3 med 420 hk og 4-liters V8-muskel under potensbulen i hjelmen. Bokseringen er bare erstattet af FDM’s køretekniske anlæg i Tune, også kendt som Sjællandsringen.

Så hvad foregår der? Jo, den nye F30 skulle være den bedst kørende 3-serie nogensinde, men hvordan efterprøver man dén påstand, når forgængeren E90 allerede kørte bukserne af alle konkurrenterne? Man lader den simpelthen gå 12 omgange mod kongen af køredynamik, den mest slagkraftige 3-serie nogensinde - den allerede legendariske M3 model E92.

I denne forbindelse er det forøgelsen på 50 mm mellem akslerne på den nye 3-serie og dens 37/47 mm bredere sporvidde (for/bag), der er interessant. Samt det faktum at den nye 335i på trods af en 93 mm øget totallængde på 462 cm har smidt 25 kg i forhold til forgængeren.

Sportsligt automatgear til 53.137 kr. (!)
335i-motoren er den samme som i forgængeren, men den er efter sigende blevet lidt mere karg med de dyre dråber. Den 335i, vi har med i dag, er nu ikke optimalt trimmet til at gå i kødet på en M3. Den har nemlig hverken adaptiv M-sportsundervogn eller variabel sportstyring som den 328i, jeg kørte i Barcelona under præsentationen (læs hele testen i BM 244).

335’eren er udstyret med Steptronic Sportsautomatgear til 53.317 kr., men det er så effektivt, at jeg tvivler på, at en manuel transmission, som den i M3’eren, havde vundet mange millisekunder. At 335’eren er udstyret med Sport Line-udstyr betyder blot, at interiør og trimlister har sportslig karaktér.

Det, der betyder mest i dag, er i virkeligheden Blizzak vinterdækkene på sølle 225/45R18. De er oppe mod M3’erens Conti-SportContact3 265/35ZR19 bagdæk og 245/35ZR19 fordæk. Temperaturen er fire grader og banen let fugtig, så det er close-call, om det er vinter- eller sommerdæk, der er optimalt.

Støjmåleren får et chok
Lad os starte med det visuelle. Personligt synes jeg rigtig godt om den nye 3-serie. Der er mere end en sjat 5-serie i den, men den passer bedre i størrelsen og syner mere dynamisk.

Men at se den stå side om side med en M3 Coupé med potensbule og 19” fælge er lidt som at se en tværfløjtespiller gå ind til en heavy metal jam-session. 335’eren ligner mest af alt en snack for M3-dyret.

“Måske er den lidt som James Bond, med et elegant ydre og alligevel dødbringende...” står jeg og funderer, da stilheden på Sjællandsringen pludselig flænses af et brøl fra M3’erens startende V8 - FDM’s støjmåler er uden tvivl lige blevet flået midt over. Selv om BMW 335i i Sports-indstillingen (her er fire køreprogrammer med meget mærkbare forskelle at vælge mellem) lyder særdeles sprød og veloplagt, er den hårdtpumpede V8 i M3 et kapitel for sig.

I tomgang buldrer den som en doven amerikaner, men rør gassen, og den snerrer bidsk som den hidsige racermotor, den er. Jeg lader fotografen gøre sit arbejde med M3’eren og hopper ind i 335i. Sport Line er en udstyrspakke, der blandt andet omfatter sportssæder foran og sportlæderrat, og jeg finder mig straks veltilpas og godt “holdt fast” i det multijustérbare sæde.

Sådan, vi er klar til et par hurtige omgange. Den fjerneste langside er i dag blevet degraderet til et smalt spor, så både indgangen til langsiden og nedbremsningen for enden er langt fra optimal. FDM-folkene har desuden advaret mig om et par glatte sektioner, så der skal ikke sættes banerekord i dag.

Jeg har nu også lovet både BMW og den heldige M3-ejer, at de får en hel bil retur. Det vigtige her er sammenligningen.

 

Tjek det nye nummer
Hvordan det går? Få svaret i det nye nummer af Bil Magasinet, der er i kioskerne nu til 54,95 kr. Få en forsmag ved at klikke på magasinet her:

 

Skriv en kommentar

Mest læste

Ferrari F40 på campingtur
Gallerier 25. okt 2014

Advarsel: Stærke billeder (for Ferrari-fans)! Ferrari har lavet en campingudgave af deres F40. Eller ... det har de ikke, men det er denne rige japaner ligeglad med.

Kommentarer

Fra os til dig

Konkurrence

Seneste

Video


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud