Meget, meget rød Fiesta ST

Skrevet 6. mar 2012 af Steen Bachmann. Foto: bilmagasinet.dk

Ford viser den længe ventede ST-version af Fiesta - hold da fest, den ser arrig ud

Se mere om: fiesta, ford

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Ford univers.

Ford

I næste nummer af Bil Magasinet har vi et festligt gensyn med den gamle udgave af Fiesta ST, der stammer fra 2004 og som du husker for de hvide fartstriber og dens no bullshit-attitude. Den gamle ST havde 2-liters Ford-motor, 5-trins gearkasse, sportsundervogn og lækre skålformede sportsstole, og nu viser Ford den nye generation.

Bil Magasinet var til stede under afsløringen mandag aften på det eksklusive President Wilson Hotel ved søen i Genève, hvor vi undrede os over, at der ikke var nogle biler. Under en uforpligtende ordudveksling med Alan Mulally, der ligner senator John McCain og er CEO for Ford Motor Company, kom det frem, at den røde satan, vi var kommet for at se, gemte sig nede i kælderen.

Og ganske rigtigt: Efter en kort introduktion, hvor Alan ridsede Fords modelprogram for 2012 op, "we have small, medium, large, convertibles, MPV's, SUV's, sportscars, petrol, diesel, hybrid, electrical cars - you name it", bød han velkommen i kælderen.

Her stod den nye Fiesta ST i det ene hjørne, og den nye Kuga i det andet. Kuga er ret uinteressant for danske købere, så lad os se nærmere på Fiesta ST:

Den er næsten identisk med konceptbilen fra Frankfurt-udstillingen 2011, som du kan se billeder af her. Ved første øjekast falder de spektakulære LED-kørelys i øjnene sammen med det sorte luftindtag og den spidse mund,

Motoren er en 1,6-liters EcoBoost med 180 hk, hvilket er 20 pct. mere end i forgængeren - men med 20 pct. lavere CO2-udslip. Momentet er 240 Nm og 0-100-tiden er under 7,0 sek, mens topfarten er over 220 km/t.

Standard er det elektroniske Torque Vectoring Control, der hjælper mod hjulspin og understyrng, og her er tre indstillinger af ESC-systemet, der er finjusteret efter mere end 5.000 km højfartstest på Nürburgring.

Bilen er udviklet af Ford Team RS og er sænket 15 mm. Den forventes til Danmark senere på året, men Ford har endnu ingen idé om prisniveauet i Danmark.

Hvordan den lyder? Aner det ikke. Allan ville ikke starte den!

 

Skriv en kommentar
Kommentarer

Fra os til dig

Lige nu på Penge.dk

Mest læste


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud