VW Amarok 2,0 TDI Highline 4x4

Skrevet 1. mar 2012 af Carsten Nymann. Foto: bilmagasinet.dk

VW's nye Amarok er det perfekte værktøj for bevæbnede selvtægtsmænd.

Se mere om: vw

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Vw univers.

VW

Nu, når vi får lukket de danske grænser, genetableret Dannevirke og sprængt Øresundsbroen, så skal jeg have mig en VW Amarok og et haglgevær, så jeg kan komme ud og forsvare de danske bolværker mod anslag fra polske arbejdere og tørstige svenskere. Indtil da ved jeg ærligt talt hverken, hvad jeg skal bruge gevær eller pickup-truck til. Og nu kan du med rette indvende, at sagen ville være en anden, hvis jeg havde et rigtigt arbejde som murer, landmand, vejmand, stutteriejer eller vindmøllemontør (det er dem, der er billeder af i Amarok-brochuren).

Når vi på Bil Magasinet alligevel pludselig kaster os over at anmelde en pickup, er det fordi, vi er nysgerrige efter, om VW har fået blandet noget personbil-karakteristik i mørtelen. Amarok er første bud på en pickup fra VW’s afdeling for kommercielle køretøjer. Den har altså mere åndelig arvemasse fra en VW Transporter end den herlige gamle Caddy (Golf 1 med lad) fra 1980.

Og lad mig blot understrege med det samme, at det mærkes fra det øjeblik, du sætter dig ind i kabinen. Designet ligner det, du f.eks. finder i en Tiguan, men instrumentbordet er udført i knaldhård plast. Og det ændrer den testede Highline-variants læderpose om gearstangen og de brune kontrastfarver ikke ved. Amarok er et arbejdsredskab. Hvis du ikke opdager det før, opdager du det, når du starter den nyudviklede dieselmotor, der med 122 hk, 340 Nm og lav gearing er bygget til at sejtrække. Her er ingen lavmælt brummen a la Passat, men en kontant, klaprende trommesolo ude fra maskinrummet.

Jeg griber om gearknoppen, der ligner noget fra en Golf. Den troner imidlertid over et gearskifte, der er så knoklet og sejt, at det kunne være hentet i Kris Kristoffersons Mack-lastbil fra filmen Convoy. Første gear er ultrakort, og først når du har arbejdet dig videre op til 6. trin, falder der en vis ro og gemytterne.

Motoren virker hverken specielt villigt snurrende eller kraftfuld, men jeg har en mistanke om, at den gør sig bedre, hvis den har en ordentlig hestetrailer at slæbe på og ladet fuldt af emigranter. Oppe i fart, ude på lande- eller motorvejen går det sådan set udmærket. Amarok gynger derudad som en vaskeægte gammeldags pickup, fuldstændig som hovedkonkurrenten Toyota Hilux. Affjedringen er komfortabel over almindelige bump, men huller og skarpe kanter slår igennem som en uppercut fra Evander Holyfield - især i bagvognen banker det løs, når der ikke er ballast på bagakslen.

Så hvad kan vi konkludere? Amarok formår ikke på samme måde som tvillingerne Ford Ranger/Mazda BT50 for tre år siden at overraske os med personbillignende dyder. Tyskeren er en benhård arbejdshest med et kendt logo og et kendt ansigt, og det er der sikkert mange håndværkere, og medlemmer af private vagtværn, som er glade for.
Prismæssigt læner folkevognen sig op ad netop Hilux, mens Mazda BT50 generelt er lidt billigere. Den ville være vores valg.

Skriv en kommentar

VW Amarok 2,0 TDI Highline 4x4

Motor
R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel

Ydelse
122 hk ved 3.750 o/min
340 Nm ved 1.750 o/min

Topfart
161 km/t

0-100 km/t
13,7 sek.

Forbrug EU-miks
13,5 km/l

Årlige afgift 6.420 kr.

Mål (L/B/H)
525/194/183 cm

Vægt/last/påhæng
2.147/673/2.800 kg

Bagagerum
2.520 liter

Dæk
245/70R16T

Reservedelsprisindeks
ikke oplyst

Udbydes ikke til privatleasing

Pris inkl. moms
267.077 kr.

Mest læste

21 biler i kamp om Årets Bil i Danmark 2015
Gallerier 21. okt 2014

De fem finalebiler findes onsdag eftermiddag

Kommentarer

Seneste

Konkurrence

Fra os til dig

Video

  • Mand vs. P-hus: 0-1

    Video 23. okt 2014

    Vi ved ikke, om denne mand prøver at komme ind eller ud af parkeringshuset. Men han er godt nok ihærdig.


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud