Hyundai Genesis Coupé 2,0 T

Hyundai Genesis Coupé

Hyundai Genesis Coupé

Du balancerer nemt Genesis Coupé sidelæns gennem et sving, når der er spær på bagaklsen, masser af bid i forhjulene og rimelig med power fra turbomotoren. God underholdning!

Skrevet 14. mar 2011 af Søren Juul. Foto: Søren Juul/Bil Magasinet

Tiden, hvor en Hyundai var noget, de ældre kørte til banko i, er forbi. Mød den forrygende Genesis Coupé

Se mere om: hyundai

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Hyundai univers.

Hyundai

Måske husker du Hyundai’s sportscoupér. Det er nemlig tredje gang, at koreanerne gør forsøget.

Tilbage i 1996 forsøgte det dengang udprægede discountmærke første gang at booste imaget med en spektakulær coupé. Det spektakulære element bestod primært af svulmende skørter, for køredynamisk var der ikke meget at hente i platformen fra Hyundai Elantra. Heller ikke den kraftigt faceliftede anden generation fra 2002 udgjorde en alvorlig trussel for konkurrenterne. Selv med V6-motor, var den for dyr og langsom til at blive andet end en kuriøsitet i forhandlernes udstillingslokale. Dette tredje forsøg, derimod, er armeret med så tunge skyts, at de tunge drenge kommer til at frygte den, som amerikanerne frygter en trickerhappy Kim Jung-Il:

For første gang i en Hyundai - og som noget helt unikt i denne prisklasse - sker der noget helt fantastisk, når du styrer skarpt ind i et langt venstre sving på Sturup Raceway og dapper speederen:

Imponerende balance
Gang på gang ryger baghjulene ud, og vi drifter Genesis’en fejende og kontrolleret gennem Sturup’s kurver, mens forhjulene delikat runder svingets apex. Modsat trenden for sportscoupéer i denne prisklasse har Genesis Coupé nemlig baghjulstræk.

Fremdriften kan leveres af to motorer: Enten en 3,8-liters V6’er med 303 hk og valget mellem en 6-trins manuel gearkasse og en 6-trins automatgearkasse fra ZF. Eller, som testbilen her, en 2-liters, 4-cylindret turbomotor med pæne 214 hk og 303 Nm.

Designerne har nok skævet rigeligt til den i USA feterede Infiniti G37 Coupé, men hvad gør det, når resultatet bliver lige så storartet: Den lave, brede coupé med de korte udhæng over akslerne må være den smukkeste bil fra den koreanske halvø nogensinde. Fra firmaet, der gennem tiden har straffet vores nethinder med biler som Pony, Accent og Matrix. Fantastisk!

Lidt klejn nok basismotor
Fartressourcerne i den svageste Genesis Coupé står dog ikke mål med Infiniti G37 Coupé: Det tager 8,0 sek. at slæbe de 1,6 tons egenvægt op til 100 km/t. I mellemaccelerationerne og især på motorvejen sparker den fra sig, men forløsningen udebliver lidt, når du giver Genesis’en en spand kul. Motoren føles lidt fejlcasted.

Den er for velopdragen og arbejder med en rungende, uinspirerende og monoton brummen under acceleration, mens den bliver hængende oppe i omdrejninger mellem gearskift. Det giver fornemmelse af hverdagsbil. Topfarten er 222 km/t. Den dyrere V6’er klarer 240 km/t og virker umiddelbart som et bedre tilbud til 599.995 (for aut. versionen, vi har ikke prøvet den endnu). Alligevel er der gode argumenter for at holde ved den mindre Theta-motor:

Dels gør den Genesis Coupé mindre snudetung til gavn for indstyringen - og turbomotoren er en åben invitation til eftermarkeds-tunerne. Maskinen er en variant af den såkaldte ”World Engine”, udviklet i et joint-venture mellem Mitsubishi, Chrysler og Hyundai, hvorfor blokken næsten er identisk med den, der i Mitsubish Lancer Evolution yder 295 hk. Dog er stempler og plejstænger udført i lidt billigere og mindre hårdføre materialer. Genesis-maskinen boostes også af turboladeren fra Mitsubishi, mens det dobbeltknastede topstykke med varibel venstilstyring er Hyundai’s egen kreation. Motorrummet er af den gamle skole med udsyn og plads til at pille ved den langsliggende motor. Der er intet heldækkende plastcover, som fabrikanterne elsker at forsegle motorerne med nu om dage. Mellem støddæmpertårnene sidder som standard en tårnstiver.

Kabinen: Her har de vist sparet
Jeg smækker motorhjelmen og hopper tilbage i den varme kabine og lukker døren, der føles tung og solid. Indenfor er Genesis Coupé knapt så udfordrende for øjet med sølvplast på midterkonsollen, store åbne kopholdere og blåt lys strømmende ud af displays, knapper og instrumenter.

Det så godt ud, da VW introducerede det i 1990’erne, men i en årgang 2011-bil ser det lidt bedaget ud. Én ting er design, noget andet er kvalitetsfornemmelsen, for her skuffer Genesis Coupé ikke. Materialerne virker solide, og panelerne slutter tæt op ad hinanden, mens drejeknapperne i midterkonsollen arbejder med en gedigen, solid tyngde. Genesis Coupé sælges typisk i USA, hvorfor der naturligvis også er premium-stereoanlæg med iPod-tilslutning og USB.

Lidt mere kritik: siddepositionen måtte gerne være lavere. Selv med forsædet el-justeret i laveste position, sidder jeg for højt (det er jo ikke en Sonata, vel), mens jeg gerne ville have rattet en smule tættere på. Det kan kun justeres op/ned. Til gengæld er sæderne dejligt faste. Bagsædet entreres via passagersædet, som køres frem - og der er brugbar plads til to børn deromme. Bagagerummet er stort. Genesis Coupé vil være en fremragende feriebil for to, for den tager ligeså meget bagage som en som en typisk Golf-klasse-bil.

Vil særdeles gerne slå med røven
På sne og is er er der kun én retning for Genesis Coupé på sine 245 mm bredde bagdæk, hvis du kobler ESC’en fra - og det er primært sidelæns.

Turbomotoren trives godt i mellem­området og er oppe på dubberne allerede fra 1.900 o/min, hvor den sparker de maksimale 302 Nm af sig. Selv på tør asfalt kan du få den til at køre bredt, for i bagtøjet sidder et Torsen-spærredifferentale, der gør det nemmere og sjovere at styre bagvognen med højre fod. Genesis Coupé er baseret på den store, komfortable og ikke videre involverende luksussedan Genesis, men det er lykkes ingeniørne at få en meget fast og stramt kørende, legesyg sportsvogn ud af forlægget. Med motor og gearkasse liggende på langs mellem forhjulene og trækkraften sendt til baghjulene via en kardanaksel, balancerer Genesis Coupé fornuftigt med 55 pct af vægten på forhjulene og 45 pct på baghjulene.

Resultatet: Aldrig nogensinde har du oplevet en koreansk bil med så meget greb i forhjulene. Genesis Coupé leverer hurtige, præcise retningsskift, som de bedste europæere.

Det kniber lidt med komforten hen over store ujævnheder, men du kan til gengæld glæde dig over en nemt kontrollérbar og balanceret undervogn, når du kører til. Styretøjet har en tilpas tung fornemmelse, når du drejer på rattet, men det halter på ét punkt: Den selvoprettende effekt er for svag. Det betyder, at du ind imellem skal være enddog meget hurtig på styretøjet ved en kontrastyring i stedet for bare at lade rattet glide inde i hænderne, mens bilen retter sig selv op.

Bremserne her på den mindste 2,0T med 320 mm store, ventilerede skiver foran og 314 mm ventilerede skiver bag og enkeltstemplede bremsecalipre hele vejen rundt bider ganske godt. Der findes også firestemplede Brembo-bremsecalipre til modellen, men om de er standard eller ekstraudstyr til V6’eren ved vi ikke i skrivende stund.

Hyundai Genesis Coupé kan i den grad revidere dit syn på koreanske biler. Det er en bil, du køber med hjertet, for Genesis Coupé er ganske enkelt en fantastisk sportsvogn til prisen.

I prisklassen regerer sportscoupéer som den 200 hk Peugeot RCZ 2,0 Turbo og den lidt billigere VW Scirocco 2,0 TSI med 210 hk. Nok er de hurtigere i sprintdisciplinen, men de føles mindre eksotiske bag rattet, når du mærker forhjulene trække.

Der kommer en lille håndfuld Genesis Coupé til landet i løbet af de næste par måneder. Bestiller du allerede nu, skal du regne med en leveringstid på cirka fire uger.

Det kan godt være, at Genesis Coupé ikke bliver den store sællert, men for første gang har Hyundai skabt en sportsvogn med eftertragtet teknik.

Skriv en kommentar

Hyundai Genesis Coupé 2,0 T

Motor
R4, 1.998 cm³, 16V, turbo

Ydelse
214 hk ved 6.000 o/min
302 Nm ved 1.900 o/min

0-100 km/t
8,0 sek.

Topfart
222 km/t

Forbrug EU-miks
10,5 km/l

Årlige afgifter
5.000 kr.

Mål L/B/H
463/187/139 cm

Køreklar vægt/last/påhæng
1.595/325/0 kg

Bagagerum
332 liter

Dæk for/bag
225/40R19 - 245/40R19

Pris
499.995 kr.

Kommentarer

Konkurrence

Fra os til dig

Danmarks sjoveste app

Mest læste


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud