Stortest: Hemmelig Renault kører de andre bagud

Renault Clio R.S.

Renault Clio R.S.

Skrevet 10. apr 2011 af Mikkel Thomsager. Foto: Søren Juul/Bil Magasinet

Der findes en bil, der giver de andre mini-GTI'er baghjul, og den holder og venter på en ­nedlagt racerbane dybt inde i Frankrig...

Se mere om: vw, renault, opel

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores VwellerRenault og Opel univers.

VW Renault Opel

Det var lidt af en befrielse at nå frem til de snoede luxemburgske bjergveje i de østlige Ardenner-bjerge i den bleggule Opel. Motorvej med høj fart er ikke en paradedisciplin for den hårdt spændte Corsa OPC, for selv om 192 turboheste sikrer masser af effekt til højfartskørsel, gør affjedringen den 300 kilometers transportstrækning lige så afslappende som en middagslur på en granitbænk. Men her på de snoede landeveje hører den hjemme. Hårnål efter hårnål lapper Corsa-forvognen asfalt i sig som en alkoholiker sluger sin morgen-elefant, og bag rattet er det svært ikke at tage turen op og ned af bjergsiden en gang til, også efter seks, syv, otte ture.

Forestil dig den gode køreoplevelse. Ikke den luksuriøse, ikke den dyre, ikke den vilde, men den oplevelse, hvor du udfordrer din bil, fordi du vil, og bilen betaler tilbage med køreglæde, fordi den kan. Det er ikke spørgsmål om 500 hestekræfter eller 20” hjul på en BMW til 1,5 millioner kroner. Det er spørgsmål om at skære opgaven ind til metallet, og med simple midler få det store ud af det små - på en snoet bjergvej i Luxemburg en tirsdag morgen, en sognevej i Vestjylland en øde søndag morgen, eller til en trackday sammen med os andre bil-entusiaster en onsdag aften.

Bilen til det formål hedder GTI eller OPC eller R.S. Ikke i de dyre varianter, som den oprindelige GTI har vokset sig til, men i minibilklassen, hvor køreglæde, brugbarhed og økonomi stadig hænger sammen. Den klasse har i længere tid været overskuelig. Opel Corsa OPC slog temaet an i 2007 og siden fulgte Seat Ibiza Cupra, men derudover har bilproducenternes lærerværelser været tilbageholdende med små GTI’er.

Med den nye Polo GTI gør VW klar til at lave ballade i børnehaven. Det kan måske vække den danske Renault-importør, som har mulighed for at hente en trimmet Renault Clio R.S. fra det franske Renault-program, men endnu er ingen Renault R.S.-modeller i Danmark.

Så velkommen til Klassens Time i GTI-­børnehaven. Skal Polo GTI være duks her og slå Corsa OPC? Bil Magasinet tager begge biler med på skolerejse til Frankrig for at finde ud af, om Corsa OPC stadig har, hvad der skal til, om Polo GTI virkelig er en ægte GTI, og om Renault Clio R.S. har noget at byde på - eller om den danske importør har valgt rigtigt ved ikke at tage den på Clio-programmet.

Skriv en kommentar
Næste afsnit »

Renault Clio R.S. Cup

Motor
R4, 1.998 cm³, 16V

Ydelse
201 hk ved 7.100 o/min
215 Nm ved 5.400 o/min

0-100 km/t
6,9 sek.

Topfart
225 km/t

Mål L/B/H
402/177/148 cm

Køreklar vægt
1.279 kg

Dæk
215/45ZR 17

Pris
ca. 310.000 kr.

_______________________________


VW Polo GTI 1,4 TSI DSG7 5d

Motor
R4, 1.390 cm³, 16V, turbo/kompressor

Ydelse
180 hk ved 6.200 o/min
250 Nm ved 2.000 o/min

0-100 km/t
6,9 sek.

Topfart
229 km/t

Mål L/B/H
397/168/146 cm

Køreklar vægt
1.319 kg

Dæk
215/40 R17V

Pris
332.600 kr.

_______________________________


Opel Corsa OPC

Motor
R4, 1.597 cm³, 16V, turbo

Ydelse
192 hk ved 5.850 o/min
266 Nm ved 2.000 o/min

0-100 km/t
7,2 sek.

Topfart
225 km/t

Mål L/B/H
400/172/149 cm

Køreklar vægt
1.278 kg

Dæk
225/35 ZR18
(standard: 215/45ZR17)

Pris
301.900 kr.

Kommentarer

Fra os til dig

Konkurrence

Giv dine venner baghjul

Mest læste


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud