Nyhed: 4-dørs Impreza WRX STi til Danmark

Skrevet 20. jul 2010 af Steen Bachmann. Foto: bilmagasinet.dk

Sedanudgaven af den gale rallybil lander på 730.000 kr. på danske plader

Se mere om: subaru, impreza, wrx

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Subaru univers.

subaru


Den 300-hestes lynende hurtige Impreza WRX STi fra 2008 er en sjælden fugl herhjemme, og det bliver den nye sedanudgave stensikkert også. Bil Magasinet håber under alle omstændigheder at få fingre i én til en test, for mere hidsig og brutal bil er det svært at finde med 4 cylindre.

Chassiset i sedanudgaven er revideret for at opnå bedre stabilitet og kørbarhed, hvilket medfører højere hastighed gennem kurver. For at yderligere at trimme bilens egenskaber og balance er chassiset blevet sænket med 5 millimeter.

Den nye WRX STI får kraftigere krængningsstabilisator, hårdere bøsninger, nedre linkarme i aluminium, hårdere fjedre, og finjusterede støddæmpere. Disse opdateringer minimerer tendenser til understyring. Forskellene mærkes tydeligst i S-kurve når føreren slipper/træder på speederen, samtidig med at vridningsstabiliteten i hele karrosseriet bliver højere. WRX STI har også fået større og nyudviklede dækplader på undersiden, for en endnu bedre aerodynamik.

Udenpå genkendes 2011-udgaven på den sorte grill og nyudviklede frontspoiler. Spoileren har større luftindtag, og luftindtag til bremserne i siderne samt en nyudviklet, tredimensionel nedre læbe. Bagpartiets lygter understreger det bredere karosseri, samtidig med at tågebaglyset er placeret midt imellem de fire  udstødningsrør. Stor hækvinge fås som ekstraudstyr, og i kabinen er Bluetooth en del af standardudstyret.

Turboboxer
Den turboladede boxermotor er på 2,5 liter og levererer 300 hk ved 6.000 o/min, hvilket rækker til en 0-100-tid på 5,2 sek. Motor og styreenhed er blevet opdateret for at mindske udslipsværdierne og den nye WRX STI lever op til Euro 5 standarden.

At arbejdet med den nye Subaru WRX STI har været succésfuldt bevises ikke mindst af at Tommi Mäkinen den 16. april satte ny omgangsrekord på Nürburgring for 4-dørs sedaner bag rattet på en WRX STI sedan.

Se incar-video med Tommi Mäkinens rekordomgang på 'Ringen.

Subaru WRX STI Racing Sedan koster fra 729.900 kroner og introduceres i Danmark til oktober 2010.

Skriv en kommentar

2011 Subaru Impreza WRX STi Racing Sedan

Opbygning
Langsliggende frontboxermotor, permanent, elektronisk justérbart firehjulstræk med spær, 6-trins manuel gearkasse, bremser fra Brembo

Motor
B4, 2.457 cm3, 16V, turbo

Ydelse
300 hk ved 6.000 o/min
407 Nm ved 4.000 o/min

0-100 km/t
5,2 sek.

Topfart
250 km/t

Pris
729.900 kr.

Mest læste

Ferrari F40 på campingtur
Gallerier 25. okt 2014

Advarsel: Stærke billeder (for Ferrari-fans)! Ferrari har lavet en campingudgave af deres F40. Eller ... det har de ikke, men det er denne rige japaner ligeglad med.

Kommentarer

Fra os til dig

Konkurrence

Seneste

Video


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud