Nyhed: 4-dørs Impreza WRX STi til Danmark

Skrevet 20. jul 2010 af Steen Bachmann. Foto: bilmagasinet.dk

Sedanudgaven af den gale rallybil lander på 730.000 kr. på danske plader

Se mere om: subaru, impreza, wrx

Se flere artikler, videoer, tests og alle modeller i vores Subaru univers.

subaru


Den 300-hestes lynende hurtige Impreza WRX STi fra 2008 er en sjælden fugl herhjemme, og det bliver den nye sedanudgave stensikkert også. Bil Magasinet håber under alle omstændigheder at få fingre i én til en test, for mere hidsig og brutal bil er det svært at finde med 4 cylindre.

Chassiset i sedanudgaven er revideret for at opnå bedre stabilitet og kørbarhed, hvilket medfører højere hastighed gennem kurver. For at yderligere at trimme bilens egenskaber og balance er chassiset blevet sænket med 5 millimeter.

Den nye WRX STI får kraftigere krængningsstabilisator, hårdere bøsninger, nedre linkarme i aluminium, hårdere fjedre, og finjusterede støddæmpere. Disse opdateringer minimerer tendenser til understyring. Forskellene mærkes tydeligst i S-kurve når føreren slipper/træder på speederen, samtidig med at vridningsstabiliteten i hele karrosseriet bliver højere. WRX STI har også fået større og nyudviklede dækplader på undersiden, for en endnu bedre aerodynamik.

Udenpå genkendes 2011-udgaven på den sorte grill og nyudviklede frontspoiler. Spoileren har større luftindtag, og luftindtag til bremserne i siderne samt en nyudviklet, tredimensionel nedre læbe. Bagpartiets lygter understreger det bredere karosseri, samtidig med at tågebaglyset er placeret midt imellem de fire  udstødningsrør. Stor hækvinge fås som ekstraudstyr, og i kabinen er Bluetooth en del af standardudstyret.

Turboboxer
Den turboladede boxermotor er på 2,5 liter og levererer 300 hk ved 6.000 o/min, hvilket rækker til en 0-100-tid på 5,2 sek. Motor og styreenhed er blevet opdateret for at mindske udslipsværdierne og den nye WRX STI lever op til Euro 5 standarden.

At arbejdet med den nye Subaru WRX STI har været succésfuldt bevises ikke mindst af at Tommi Mäkinen den 16. april satte ny omgangsrekord på Nürburgring for 4-dørs sedaner bag rattet på en WRX STI sedan.

Se incar-video med Tommi Mäkinens rekordomgang på 'Ringen.

Subaru WRX STI Racing Sedan koster fra 729.900 kroner og introduceres i Danmark til oktober 2010.

Skriv en kommentar

2011 Subaru Impreza WRX STi Racing Sedan

Opbygning
Langsliggende frontboxermotor, permanent, elektronisk justérbart firehjulstræk med spær, 6-trins manuel gearkasse, bremser fra Brembo

Motor
B4, 2.457 cm3, 16V, turbo

Ydelse
300 hk ved 6.000 o/min
407 Nm ved 4.000 o/min

0-100 km/t
5,2 sek.

Topfart
250 km/t

Pris
729.900 kr.

Kommentarer

Konkurrence

Fra os til dig

Danmarks sjoveste app

Mest læste


Abonnér på BIL MAGASINET nu! Se alle tilbud